Koronaviruset:

NTNU strammer inn på reiser til en rekke land

Alle reiser til fastlands-Kina og Nord-Italia, Sør-Korea, Japan og Iran, Hong Kong og Singapore skal avlyses eller utsettes, ifølge NTNUs nye retningslinjer.

- Sikkerheten er vår høyeste prioritet, sier rektor Anne Borg.

Artikkelen er oppdatert med enda flere land.

Dette er de nye retningslinjene, ifølge NTNU:

- Alle reiser til fastlands-Kina avlyses/utsettes.

- Alle reiser til andre høyrisikoområder, for øyeblikket Nord-Italia, Sør-Korea, Japan, Iran, Hong Kong og Singapore avlyses/utsettes.

- Dersom du kommer hjem fra områder med større spredning, for øyeblikket Kina, Nord-Italia, Sør-Korea, Japan, Iran, Hong Kong og Singapore skal du ha hjemmekontor de første 14 dagene etter hjemkomst. Studenter skal ikke oppholde seg på campus de første 14 dagene etter hjemkomst.

- Studenter og ansatte som allerede har reist og befinner seg i høyrisikoområder rådes til å holde seg løpende oppdatert på UDs reiseråd og Folkehelseinstituttets anbefalinger. For øvrig rådes studentene til å følge råd fra lokale myndigheter og vertslæresteder.

– Sikkerheten til studenter og ansatte har vår høyeste prioritet.Vi anbefaler ansatte og studenter som er på reise eller som planlegger reise om å følge med på UDs reiseråd og informasjon fra informasjon fra Folkehelseinstituttet, sier rektor Anne Borg til Innsida.

Det rapporteres om stadig nye tilfeller fra andre områder i Kina enn Hubei-provinsen og fra de nevnte landene ovenfor. Reisråd vil bli oppdatert når ny informasjon og status foreligger.