Koronaviruset:

Må holde seg hjemme etter besøk i Italia

Sosiolog Arve Hjelseth kom fra Nord-Italia på mandag. I dag har han hjemmekontor i tråd med NTNUs reiseråd.

Følger NTNUs instruks: Arve Hjelseth jobber hjemmefra, både i dag og i neste uke.

Saken er oppdatert

Mandag morgen kom idrettssosiologen hjem fra Sør-Tirol etter å ha utført feltarbeid i forbindelse med VM i skiskyting. Deretter dro han rett fra Værnes for å forelese på Dragvoll. Tre dager seinere kom NTNUs reiseråd: De som blant annet har vært i Nord-Italia skal ha hjemmekontor i 14 dager.

- Jeg kontaktet instituttleder i går kveld om hva jeg skal gjøre, og vi ble enige om at NTNUs reiseråd må vi forholde oss til, derfor er jeg hjemme i dag. Men jeg er frisk som en fisk, forteller Hjelseth.

- Ikke nervøs

Sosiologen har ingen problemer med å holde seg hjemme selv om han føler seg trygg på at han ikke er noen smittebærer. Han har vært i et område langt unna det utsatte området i Lombardia-regionen, der Milano er hovedstad.

- Det er rimelig å holde seg hjemme fra jobb selv om risikoen for å bli smittet er mikroskopisk. Skulle jeg ha vært smittet, ville sjansen vært like stor for at det hadde skjedd i Norge. Mange nordmenn har vært på tur i de utsatte områdene. Jeg forstår også at det er viktig å unngå spredning av hensyn til utsatte grupper, sier han.

- Er det ikke skummelt å tenke på at du har vært i Nord-Italia?

- Det er det overhodet ikke. Jeg har et helt avslappet forhold til dette. Jeg var i et område langt unna Milano og hadde jeg vært i denne byen når utbruddet ble kjent der, hadde jeg heller ikke vært nervøs for min egen del, svarer han.

Han forteller at han verken hoster eller nyser og ikke har følt noe personlig ubehag ved å ha vært i det landet i Europa som har flest tilfeller av smitte.

- Jeg anser meg ikke for å være i risikogruppa, men skjønner godt at man prøver å isolere folk som er smittet, sier han.

LES OGSÅ: NTNU strammer inn på reiser til en rekke land

- Panikk er et større problem

Å ha hjemmekontor er heller ikke noen belastning å snakke om. Litt verre blir det i neste uke: Da må han avlyse et par forelesninger og prøve å få tatt veiledning på telefon. Dessuten går han glipp av en disputas neste fredag, der han har administrert komitéarbeidet.

- Det skaper en del ekstra prakk og bry, men det er en liten sak i denne sammenhengen, understreker han.

Som sosiolog, hva tenker du om mediedekningen og all den oppmerksomhet koronaviruset nå får?

- Slik situasjonen er i Norge nå, tenker jeg at panikken er et større problem enn viruset. Det er ikke noe problem med de tiltakene NTNU har iverksatt, men skadevirkningene blir fort større enn gevinstene når ansatte som må være på jobb, blir pålagt å være hjemme. 113 var nede i går fordi folk ringte og var bekymret for smitte, da blir dette til hinder for at helsevesenet får gjort viktige oppgaver, sier Arve Hjelseth.

Fredag ettermiddag ble det kjent at koronasmitte er påvist i Bergen. En person er smittet og er nå i isolasjon i boligen sin, melder NRK. Personen har vært på reise i Nord-Italia.

NTNUs retningslinjer

- Alle reiser til fastlands-Kina avlyses/utsettes.

- Alle reiser til andre høyrisikoområder, for øyeblikket Nord-Italia, Sør-Korea, Japan, Iran, Hong Kong og Singapore avlyses/utsettes.

- Dersom du kommer hjem fra områder med større spredning, for øyeblikket Kina, Nord-Italia, Sør-Korea, Japan, Iran, Hong Kong og Singapore skal du ha hjemmekontor de første 14 dagene etter hjemkomst. Studenter skal ikke oppholde seg på campus de første 14 dagene etter hjemkomst.