Studiet i drama og teater mister én stilling

Fakultetsstyret for Humanistisk fakultet ved NTNU har vedtatt å kutte én stilling i studiet i drama og teater.

Dekan Anne Kristine Børresen bekrefter at Drama og teater mister én stilling, som et ledd i innsparinger.

Fakultetsstyret behandlet strategisk personalplan 28. februar.

– De vedtok det fremlagte forslaget, der vi foreslo at Drama og teater skal ned en stilling og at Kunsthistorie skal kutte en 50%-stilling. Det er som sagt ingen krise på HF og HF har god økonomikontroll, sier dekan Anne Kristine Børresen til UA.

UA har tidligere skrevet at studiet kan bli rammet av sparing.

– Bedre enn fryktet

Drama og teater-studiet tilhører Institutt for kunst- og medievitenskap.

– Det er selvsagt aldri ønskelig for et institutt å måtte redusere antall stillinger, men denne gangen hadde vi ikke noe valg og nedskjæringen er foretatt i god dialog med fagmiljøene, sier instituttleder Jon Raundalen.

En bekreftelse

Han sier det er riktig at vedtaket innebærer en stilling mindre på Drama og teater.

– Men på den annen side innebærer vedtaket også at de neste tre avgangene vi har på dette faget vil bli erstattet. Dette er en etterlengtet bekreftelse på at Norges sterkeste studietilbud og forskningsmiljø innen Drama og teater fortsatt vil være ved NTNU, sier han.

Raundalen tilføyer at instituttet ser frem til prosessen med å rekruttere dyktige folk til disse stillingene, som har ansettelse fra høsten 2021.

Følg UA på Facebook, Twitter og Instagram.