Koronaviruset:

Flere universiteter avlyser undervisning og aktiviteter

DTU, Nord universitet og NMBU er blant universitetene som avlyser all fysisk undervisning som følge av koronaviruset.

Fra i dag blir det stille ved Danmarks tekniske universitet, DTU. Et universitet NTNU samarbeider tett med.

Se oppdatert informasjon fra NTNU, som tirsdag bestemte seg for å stenge campus.

LES HER: NTNU stenger campus

Nord universitet har besluttet å avlyse all fysisk undervisning på sine studiesteder torsdag 12. mars og fredag 13. mars. Disse to dagene universitetet bruke for å legge til rette for mest mulig nettbasert undervisning.

NMBU innstiller all undervisning, også obligatorisk undervisning, på begge campusene med øyeblikkelig virkning og så langt det er praktisk mulig. Det jobbes iherdig med å tilrettelegg for alternative undervisningsformer ved fakultetene, melder universitetet onsdag kveld.

Alle over 65 år må være hjemme

Ved NTNU har alle ansatte over 65 år fått beskjed om å holde seg hjemme. Dette gjelder også ansatte med kroniske lidelser. Forelesninger med mer enn 500 deltakere avlyses. I tillegg skal det gjøres en vurdering av all undervisning med over 100 deltakere.

Universitetet i Oslo (UiO) avlyser alle arrangementer og legger mye undervisning over til digitale flater. De samme tiltakene er iverksatt ved Universitetet i Bergen. Også andre universiteter og høyskoler endrer planene.

Mens NTNU foreløpig ikke har besluttet å stanse all undervisning på campusene, går søsteruniversitetet mer drastisk til verks, i likhet med den andre store universitetene i Norge.

Avgjørelsen er en reaksjon på danske myndigheters tiltak onsdag, hvor de stenger alle skoler og barnehager.

Les alle UAs saker om koronaviruset her.

Følg UA på Facebook, Twitter og Instagram.

Påvirker studenter og ansatte

Beslutningen til DTU vil påvirke både studenter og medarbeidere, skriver de på sin hjemmeside.

Disse tiltak iverksettes ved DTU:

* All undervisning avlyses, og søkes i størst mulig omfang erstattet ved selvstudium og online undervisning

* Alle studenter skal bli hjemme, men fortsatt være studieaktive

* Alle medarbeidere opfordres til at arbeide hjemmefra, hvis arbeidet tillater det

* Medarbeidere med kritiske nøkkeloppgaver skal kontakte sin sjef for ytterligere instruksjon.

* Alle arrangementer avlyses

Medarbeidere og studenter vil i takt med at DTU får avklaring og overblikk, løpende bli informert via universitetets interne portal, skriver DTU.

Skoler stenges

Tre videregående skoler i Trondheim, Tiller, Thora Storm og Katedralskolen, er også stengt fra i dag. Sats stenger alle treningssentre i Norge, melder Dagens Næringsliv.

portrait

NTNU har i morgentimene hatt nok et beredskapsmøte, etterfulgt av NTNUs styremøte. UA oppdaterer så fort det kommer nyheter derfra. I løpet av dagen skal også statsråd Henrik Asheim ha et digitalt møte med UH-sektorens rektorer om situasjonen klokka 12.00. Der deltar NTNUs rektor Anne Borg og organisasjonsdirektør Ida Munkeby. Dette følger vi også opp.

Videregående elever ved tre skoler i Trondheim holder seg hjemme i går. Beskjed kom seint onsdag kveld.