Brandtzæg avgår som styreleder:

Orienterte KD for to måneder siden

Svein Richard Brandtzæg går av som styreleder ved NTNU. På spørsmål om tidspunktet er velvalgt, svarer han at NTNU-ledelsen har god kontroll over situasjonen. Påtroppende styreleder Nakstad: - Nå er det viktig å sikre kontinuitet.

Svein Richard Brandtzæg går av som styreleder ved NTNU.

(Saken er oppdatert med intervju med Nakstad kl 14.45)

Styreleder Svein Richard Brandtzæg orienterte i dag styret om at han går av som styreleder ved NTNU. Brandtzæg er styreleder på sjuende året og sier at det uansett ville vært naturlig med et skifte neste år. Han er tilbudt andre krevende styreverv og sier at tidspunktet er godt for å overlate stafettpinnen til neste styreleder.

– Jeg ønsker å benytte denne anledningen til å takke mine kolleger i NTNUs styre, og jeg vil også rette en takk til administrasjonen ved NTNU med rektor Anne Borg i spissen for et usedvanlig godt samarbeid i en periode med mange krevende og viktige saker for universitetet. NTNU er godt rustet for fremtiden og det samfunnsoppdraget Norges største universitet har påtatt seg, og vil fortsatt bidra med kunnskap for en bedre verden, sier Svein Richard Brandtzæg i en melding lagt ut på NTNUs intranett.

Han legger til at han også ønsker å takke Kunnskapsdepartementet ved kunnskapsministeren og ekspedisjonssjef Knut Børve for et meget godt og profesjonelt samarbeid i de årene han har vært styreleder.

Kunnskapsdepartementet har oppnevnt Nils Kristian Nakstad , administrerende direktør i Enova, som ny styreleder ved NTNU for perioden 13. mars 2020 til og med 31. juli 2021. I tillegg har departementet oppnevnt Bjørn Otto Sverdrup, direktør for bærekraft i Equinor, som nytt styremedlem.

Orienterte KD for to måneder siden

Til Universitetsavisa forteller Brandtzæg at han orienterte Kunnskapsdepartementet om sin beslutning for to måneder siden. NTNU-ledelsen ble informert kort tid før dagens styremøte.

Det er, som han skriver i meldingen som ble lagt ut på Innsida, at nye og tunge styreverv tar så mye tid og krefter at han så seg tvunget til å frasi seg vervet som styreleder ved NTNU.

- Brandtzæg, du skriver at «tidspunktet er godt for å overlate stafettpinnen til neste styreleder.» Når man ser den situasjonen man er i nå med en pandemi under full utvikling, noe som også rammer NTNUs ansatte og studenter: Mener du det du skriver her?

- Nå ble denne beslutningen som sagt fattet for en god stund siden. Det er selvsagt viktig at styret følger utviklingen tett og godt. Jeg opplever at dette styret er i stand til å gjøre den jobben.

Styrelederen skal ha fokus på de lange linjene

- Vurderte du å utsette din avgang, etter den senere tids utvikling?

- De vervene som jeg har påtatt meg venter, og den tidsplanen må følges. Jeg opplever at ledelsen ved NTNU har god kontroll over situasjonen nå.

- Du er en svært erfaren leder og har sittet som NTNUs styreleder i syv år. Er det med en god følelse i magen du gir deg nå?

- En styreleder skal ha et sterkt fokus på de lange linjer. NTNU har gjennomgått dyptgående endringsprosesser gjennom min tid som styreleder – fusjon, campussamling, organisasjonsmessig restrukturering. Det har vært en spennende tid. Jeg er sikker på at NTNU kommer godt ut av den situasjonen som man befinner seg i, og det skal bli spennende å følge universitetet videre, på avstand, sier avtroppende styreleder Svein Richard Brandtzæg.

Nakstad: ikke tung å be

Nils Kristian Nakstad har vært fast styreledervikar i Brandtzægs fravær de senere år. På spørsmål om når han fikk vite at Brandtzæg var i ferd med å gå av, svarer Nakstad at han «fikk en hyggelig telefon fra KD» for noen dager siden.

- De spurte om jeg var villig til å gå inn for Svein Richard på kort varsel. Det sa jeg meg raskt villig til.

- Du overtar i en turbulent tid – hva tenker du om det?

- Det er krevende, ja. Men jeg har sittet i dette styret i lang tid, og da behov et for skifte kom opp så er det viktig å bidra med kontinuitet. Det skal jeg gjøre mitt ytterste for å få til, i samspill med rektor og øvrige medlemmer i styret.

- Du har din egen virksomhet å se til, som administrerende direktør i Enova, som også utsettes for belastning i forbindelse med pandemien. Har du tilstrekkelig med tid og krefter til å fylle vervet som styreleder her?

- Ja, disse avveiningene er gjort og gjøres alltid når man påtar seg nye arbeidsoppgaver.

- En glede å jobbe med Brandtzæg

- Det er ikke mange minuttene siden NTNU besluttet å stenge ned aktivitetene på campus Hvor er styrelederens fokus nå?

- Det er på at NTNU i størst mulig grad skal leverer på de tjenestene man skal, i den svært akutte situasjonen vi er i.

- All fysisk undervisning avbrytes umiddelbart. Dette får konsekvenser på alle nivåer, fra eksamener på basisnivå til disputaser. Greier NTNU å levere kandidater som man er forpliktet til?

- Nå har styret nettopp vedtatt en fullmakt som gjør ledelsen i stand til å ta de nødvendige beslutningene. Jeg er veldig trygg på at NTNUs ledelse gjør det som er mulig i en vanskelig situasjon.

- UA spurte nettopp Brandtzæg om dette var noe særlig velvalgt tidspunkt å gå av på. Hva mener du?

- Det har vært en glede å jobbe sammen med Brandtzæg i styret, og han har brukt mye tid på dette vervet. Tidspunktet lar seg forstå og selv om situasjonen vi står i nå eskalerer hver dag og hver time og er vanskelig å forutse, er jeg svært trygg på at styret skal bidra til tilstrekkelig kontinuitet og godt samspill med rektor og øvrig ledelse, sier NTNUs påtroppende styreleder Nils Kristian Nakstad.