Korona ved NTNU:

Arntsen og Kvidal er i karantene

NTNU-direktørene Frank Arntsen og Merete Kvidal er i karantene grunnet reise i Europa. Det er ikke meldt om noen smittetilfeller på campus, verken blant ansatte eller studenter.

Arntsen og Kvidal er rammet av reiserestriksjonene. Fordi de har vært på reise i Europa, må de i karantene.

Slik blir de praktiske følgene av at NTNU stenger campus:

Stengt campus. Fra og med kl. 12.00 i dag, 13. mars, vil alle ytterdører på NTNUs campus være stengt. Dette betyr du må bruke adgangskortet ditt for å komme deg inn i bygget.

Studenter har også tilgang til byggene med sitt kort, i de tilfeller der de har behov for å hente bøker, PC, personlige eiendeler og liknende. Studenter kan ikke oppholde seg på campus, dette gjelder fremdeles. De som gjør det vil bli bortvist.

Rektoratet jobber hjemme

Hjemmekontor. Ansatte oppfordres sterkt til å velge hjemmekontor. De som likevel ønsker å benytte sitt kontor på campus vil ikke bli nektet det.

Også ledelsen ved NTNU kommer til å jobbe hjemmefra fra og med mandag.

Undervisning. NTNU avlyser alt av fysisk, timeplanfestet undervisning og praksis. Dette gjelder i første omgang fra og med 12. mars, til og med 26. mars. Også all kurs og konferanseaktivitet avlyses i samme periode.

All undervisning skjer via digitale plattformer. Veiledning skjer via Skype.

Hjemmeeksamen

Eksamen. Universitetet vurderer å erstatte skriftlig og muntlig eksamen som krever fysisk frammøte med hjemmeeksamen. På grunn av koronaviruset er situasjonen meget uklar med hensyn til om det vil bli mulig å avvikle eksamen som krever oppmøte på campus i vårsemesteret.

«Fakultetene skal vurdere om vurderingsform som krever oppmøte på campus (skriftlig og muntlig), kan endres slik at studenter kan avlegge eksamen hjemmefra. Dette gjelder alle vurderinger som er planlagt våren 2020, inklusiv utsatt eksamen i august,» står det på NTNUS intranett.

VPN. Alle ansatte som skal jobbe hjemmefra oppfordres til å avstå fra å bruke VPN-pålogging der det ikke er helt nødvendig, og logge seg av straks man er ferdig.

Barn. Alle som må være hjemme med barn opp til tolv år vil få omsorgslønn.

Beredskap. Beredskapsgruppene holder daglige møter i tida framover. UA holder leserne kontinuerlig oppdatert på endringer i situasjonen.

Reise. Her har NTNU lagt seg på en strengere praksis enn Regjeringen. I en epost begrunner organisasjonsdirektør Ida Munkeby dette slik: «NTNU har besluttet å ha 14 dagers hjemmekarantene for alle som kommer fra utlandet, mens myndighetene har valgt å gjøre unntak for Norden. Vi har valgt en strengere praksis fordi det er spredning av Korona i Norden også. Vi ønsker å være føre-var og bidra til å unngå spredning av viruset, og har derfor valgt å legge oss på denne linjen.»