Marit Reitan søker prorektor-jobben

Reitan konkurrerer med fem andre søkere om stillingen som prorektor for utdanning.

Marit Reitan har vært dekan ved Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap i snart sju år. Nå ønsker hun nye utfordringer.

Etter at Anne Borg ble rektor har Berit Kjeldstad vært konstituert. Hun varslet imidlertid i UA at hun ikke ønsket å søke på den utlyste stillinga.

I dag kommer både Borg og Bjarne Foss, prorektor for forskning, fra teknologifagene. Flere har uttrykt overfor UA at den nye prorektoren bør komme fra for eksempel Dragvoll.

- Dette må være en av de mest spennende jobbene som finnes, svarer Reitan når UA spør hvorfor hun vil bli ny prorektor for utdanning.

Også Sandvik søker

Vi har fått tilgang på søkerlista, som Khrono omtalte først. Dette er søkerne:

- Martin Maier (35), Senior prosjektøkonom NTNU, Trondheim

- Glenn Hole (44), Procuratio Consulting, CEO/ Interimleder /eier

- Marit Reitan (55), Dekan ved Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap NTNU, Trondheim

- Lise Vikan Sandvik (49), Professor ved institutt for lærerutdanning ved NTNU, Trondheim

- Hans Weinberger (57), Konsulent (Tidligere direktør Stiftelsen Norsk Teknisk Museum (-2018), Oslo

- Stephen Dobson (57), Dean ved Victoria University, Wellington, New Zealand

Som prorektor ved NTNU er det anledning til å sitte i to fireårsperioder. Den nye prorektoren vil i første omgang ansettes for fem år siden perioden ble forryket av at Bovim gikk av før tiden. Etter planen skal ny prorektor bli ansatt i juni.

- Godt kjennskap til bredden

Marit Reitan sier at hun mener jobben er svært meningsfylt. Blir hun prorektor kan hun bidra til at NTNUs kandidater blir utdannet til å fylle NTNUs samfunnsoppdrag. Kunnskap er en grunnleggende faktor for å bidra til bærekraftig utvikling og de store endringsprosessene som samfunnet står overfor både nasjonalt og internasjonalt.

- I den situasjonen vi står i nå, ser vi hvor avgjørende kunnskap er. Dette er en av de mest meningsfylte jobbene en kan ha på Norges største universitet, sier hun.

Reitan kan skilte med en allsidig bakgrunn. Hun har vært undervisningsleder, fagperson, instituttleder, dekan i to perioder og i rektors ledergruppe siden 2013. Hun har som dekan hatt ansvar for helse- og sosialfag, lærerutdanning, samfunnsvitenskapelige disipliner og for et sivilingeniørstudium.

- Jeg har god kjennskap til bredden i NTNUs virksomhet og utdanninger. Jeg brenner for å gi studentene et godt utdanningstilbud og å legge tll rette for at de medvirker. Jeg mener også at det er viktig med en samfunnsvitenskapelig og statsvitenskapelig bakgrunn. Den er viktig for å forstå NTNU som organisasjon og for å forstå universitetets rolle i en bred samfunnskontekst, sier hun.

Som leder beskriver hun seg slik:

- Jeg er utålmodig og handlingsorientert når det gjelder å få gjennomført endringer. Jeg er opptatt av å bygge tillit og å ha med studenter og ansatte på endringsprosesser, sier hun til Universitetsavisa.

Dekan Anne Kristine Børresen på nabofakultetet, Det humanistiske fakultet, står ikke som søker på jobben.

LES OGSÅ: NTNU vil ansette prorektor for fem år