Fluidteknikk digitalt fra kjøkkenkroken

Koronasituasjonen ga universitetene en pangstart for digital undervisning. UA koblet seg på en undervisningstime i fluidteknikk for å se hvordan en faglærer og hans studenter håndterer den nye hverdagen.

Undervisning hjemmefra: Faglærer, sju studenter og en oppgave, og undervisninga er i gang.

Klokka nærmer seg 08.00 og faglærer Viggo Gabriel Borg Pedersen har sendt oss ei påmeldingslenke til Zoom. Når vi logger oss på, ser vi Pedersen i sving på kjøkkenet. Én effekt av den nye digitale tilværelsen, er at vi får godt innblikk i hverandres kjøkkeninnredninger fra hjemmekontorene våre.

Det drøyer litt med å komme i gang. Noen av studentene trodde undervisninga begynte et kvarter seinere. Faglærer Pedersen har lagt klar en oppgave på skjermen, som de skal gå gjennom i fellesskap. Etter hvert som studentene kobler seg på, kan vi se hvem som er med i ei stripe på høyre side av skjermen. Vi kan være både synlige og hørbare hver enkelt av oss, men alle foretrekker å opptre kun med navn. Både bilde- og lydkvaliteten er helt utmerket.

Svett ved tanken på muntlig

Pedersen har bestemt seg for at studentene skal ha muntlig digital hjemmeeksamen til våren. I dag går han gjennom en typisk oppgave studentene kan få da. Oppgaven fyller store deler av skjermen, mens faglæreren forklarer fra sidelinja.

Studentene går andre året på maskiningeniør og tar emnet fluidteknikk. Pedersen stiller spørsmål og studentene svarer. Dette er en liten studentgruppe og alle er på fornavn. De bruker mye tid på å beregne nødvendig fortrengningsvolum for matepumpa i oppgaven.

- Hva tenker dere om muntlig eksamen? spør Pedersen

- Det vil vel fungere greit, men jeg blir litt svett ved tanken, svarer en av studentene.

- Kan vi notere underveis? spør en annen.

- Ja, det blir kanskje som å ha ei forhørslampe i ansiktet, hvor dere må svare NÅ. Men de fleste gjør det like bra eller bedre på muntlig, beroliger faglæreren.

Muntlig eksamen skal være på en halvtime. I de første 20-25 minuttene skal studentene besvare oppgaven etter beste evne, resten av tida bruker sensorene til å sette karakter.

Pedersen har allerede gjennomført en muntlig eksamen på denne måten nå i mars, noe han sier gikk helt fint.

Savner campus

Etter at oppgaven er unnagjort og det nærmer seg pause, får UA bryte inn i undervisninga. Vi spør hvordan de synes det fungerer å få undervisning hjemmefra.

- Siden vi er så få, er det ikke store forskjellen. Men hadde det vært en stor klasse, ville det vært litt annerledes, sier Svein Ysland.

- Det er kort vei til kaffetrakteren, skyter Henrik Sæten inn.

- Vi savner å være på universitetet og være hundre prosent fokusert. Det er lettere å følge med ved fysisk forelesning, sier Ole Jørgen Bogen Arenth.

Referansegruppa i emnet har gitt klart uttrykk for at de er fornøyde med undervisninga og har skrevet i sin tilbakemelding: « Gruppa foreslår at faglærer fortsetter å benytte seg av digital «tavle» på Ipad (Scrabble) fremfor fysisk tavle i fremtiden (etter koronakrisen). Det gir oss som følger med hjemmefra en mye bedre oversikt og det er mulig å kikke på notater i ettertid også

Faglærer Viggo Gabriel Borg Pedersen trives med digital undervisning fra hjemmekontoret. Han var godt forberedt. Siden høsten 2019 har alle hans emner vært nettbaserte.

- Dette har vært noen fantastiske uker. Det er så mye mer effektivt og tidsbesparende med digital undervisning og digitale møter. Jeg håper det blir slik i fortsettelsen også, sier han til UA.

Les alle UAs artikler om koronaviruset her.

Følg UA på Facebook, Twitter og Instagram.

Faglærer Viggo Gabriel Borg Pedersen synes det er fantastisk med digital undervisning hjemmefra.
Hydrostatisk transmisjon: En lukket krets, som vist i figuren og spørsmål knyttet til den var noe studentene fikk bryne seg på onsdag morgen.