Fluidteknikk digitalt fra kjøkkenkroken

Koronasituasjonen ga universitetene en pangstart for digital undervisning. UA koblet seg på en undervisningstime i fluidteknikk for å se hvordan en faglærer og hans studenter håndterer den nye hverdagen.
Undervisning hjemmefra: Faglærer, sju studenter og en oppgave, og undervisninga er i gang.  
        
            (Foto: Solveig Mikkelsen)

Undervisning hjemmefra: Faglærer, sju studenter og en oppgave, og undervisninga er i gang.   Foto: Solveig Mikkelsen

Klokka nærmer seg 08.00 og faglærer Viggo Gabriel Borg Pedersen har sendt oss ei påmeldingslenke til Zoom. Når vi logger oss på, ser vi Pedersen i sving på kjøkkenet. Én effekt av den nye digitale tilværelsen, er at vi får godt innblikk i hverandres kjøkkeninnredninger fra hjemmekontorene våre.

Det drøyer litt med å komme i gang. Noen av studentene trodde undervisninga begynte et kvarter seinere. Faglærer Pedersen har lagt klar en oppgave på skjermen, som de skal gå gjennom i fellesskap. Etter hvert som studentene kobler seg på, kan vi se hvem som er med i ei stripe på høyre side av skjermen. Vi kan være både synlige og hørbare hver enkelt av oss, men alle foretrekker å opptre kun med navn. Både bilde- og lydkvaliteten er helt utmerket.

Faglærer Viggo Gabriel Borg Pedersen synes det er fantastisk med digital undervisning hjemmefra.  
        
            (Foto: Solveig Mikkelsen)

Faglærer Viggo Gabriel Borg Pedersen synes det er fantastisk med digital undervisning hjemmefra.   Foto: Solveig Mikkelsen

 

Svett ved tanken på muntlig

Pedersen har bestemt seg for at studentene skal ha muntlig digital hjemmeeksamen til våren. I dag går han gjennom en typisk oppgave studentene kan få da. Oppgaven fyller store deler av skjermen, mens faglæreren forklarer fra sidelinja.

Studentene går andre året på maskiningeniør og tar emnet fluidteknikk. Pedersen stiller spørsmål og studentene svarer. Dette er en liten studentgruppe og alle er på fornavn. De bruker mye tid på å beregne nødvendig fortrengningsvolum for matepumpa i oppgaven.

- Hva tenker dere om muntlig eksamen? spør Pedersen

- Det vil vel fungere greit, men jeg blir litt svett ved tanken, svarer en av studentene.

- Kan vi notere underveis? spør en annen.  

- Ja, det blir kanskje som å ha ei forhørslampe i ansiktet, hvor dere må svare NÅ. Men de fleste gjør det like bra eller bedre på muntlig, beroliger faglæreren.

Muntlig eksamen skal være på en halvtime. I de første 20-25 minuttene skal studentene besvare oppgaven etter beste evne, resten av tida bruker sensorene til å sette karakter.

Pedersen har allerede gjennomført en muntlig eksamen på denne måten nå i mars, noe han sier gikk helt fint.

Hydrostatisk transmisjon: En lukket krets, som vist i figuren og spørsmål knyttet til den var noe studentene fikk bryne seg på onsdag morgen.   
        
            (Foto: Solveig Mikkelsen)

Hydrostatisk transmisjon: En lukket krets, som vist i figuren og spørsmål knyttet til den var noe studentene fikk bryne seg på onsdag morgen.   Foto: Solveig Mikkelsen

 

Savner campus

Etter at oppgaven er unnagjort og det nærmer seg pause, får UA bryte inn i undervisninga. Vi spør hvordan de synes det fungerer å få undervisning hjemmefra.

- Siden vi er så få, er det ikke store forskjellen. Men hadde det vært en stor klasse, ville det vært litt annerledes, sier Svein Ysland.

- Det er kort vei til kaffetrakteren, skyter Henrik Sæten inn.

- Vi savner å være på universitetet og  være hundre prosent fokusert. Det er lettere å følge med ved fysisk forelesning, sier Ole Jørgen Bogen Arenth.

Referansegruppa i emnet har gitt klart uttrykk for at de er fornøyde med undervisninga og har skrevet i sin tilbakemelding: «Gruppa foreslår at faglærer fortsetter å benytte seg av digital «tavle» på Ipad (Scrabble) fremfor fysisk tavle i fremtiden (etter koronakrisen). Det gir oss som følger med hjemmefra en mye bedre oversikt og det er mulig å kikke på notater i ettertid også

Faglærer Viggo Gabriel Borg Pedersen trives med digital undervisning fra hjemmekontoret. Han var godt forberedt. Siden høsten 2019 har alle hans emner vært nettbaserte.

- Dette har vært noen fantastiske uker. Det er så mye mer effektivt og tidsbesparende med digital undervisning og digitale møter. Jeg håper det blir slik i fortsettelsen også, sier han til UA.

Les alle UAs artikler om koronaviruset her.

Følg UA på FacebookTwitter og Instagram.

Dette har vært noen fantastiske uker. Det er så mye mer effektivt og tidsbesparende med digital undervisning og digitale møter.

Viggo G. Borg Pedersen
UA vil gjerne ha dine kommentarer. Kommentarer fra anonymiserte brukere og kommentarer med personangrep vil bli slettet. Kommentarer som inneholder lenker må godkjennes manuelt. Det kan derfor ta noe tid før slike kommentarer dukker opp i kommentarfeltet.
comments powered by Disqus
Siste fra forsiden

Ytring:

Ap, Sp og FrPs lek med spåkula

Vi stiller oss spørrende til hvem som skal ha denne definisjonsmakten på hva som er arbeidsrelevant, og hvordan man kan vite hva arbeidslivet har behov for i de kommende årene?

Dette er medisin mot frafall i videregående

Gjennom solidaritetskorpset kan ungdom mellom 18 og 30 år jobbe frivillig i et annet land i Europa. Det ga meg tryggheten jeg trengte, skriver Sondre Hansen.

Gjesteskribenten:

Hvordan har vi klart oss på NTNU under pandemien?

Hvordan har vi klart oss på NTNU så langt? spør Helge Holden. Her diskuterer han noen av erfaringene med å holde det gående under en pandemi.

NTNU etterlyser mindre styring i innspill til ny styringspolitikk

NTNU advarer mot for mange lover og regler i innspillene til ny UH-lov og ny styringspolitikk.