Selvbetjent servering skal gi mat til flere

For å møte etterspørselen fra små campuser har Sit dratt igang selvbetjente matstasjoner. Nå ønsker de å utvide tilbudet slik at det blir mulig å kjøpe seg lunsj til alle døgnets tider.

Selvbetjening er samskipnadens løsning for å kunne tilby mat også der det er for få kunder til at det er økonomisk forsvarlig med vanlig kantine. På Moholt kan en i tillegg til mer ordinære kioskvarer også velge mellom et varmmåltid med kjøtt eller fisk og et vegetarmåltid.
Publisert

- Det hele startet med at Institutt for musikk i Olavshallen ønsket et tilbud fra samskipnaden. Ettersom kundegrunnlaget ikke er stort nok til at vi kan ha en vanlig kantine der, måtte vi tenke oss om og finne en alternativ måte å drive på, sier Bente Haldorsen i Studentsamskipnaden i Gjøvik, Ålesund og Trondheim(Sit).

Resultatet ble selvbetjent servering med et utvalg mat og drikke hvor en plukker med seg det en ønsker og betaler via Vipps. Både i Olavshallen og på Moholt er det også mulig å kjøpe varmmat noen timer hver dag.

LES OGSÅ: Sit stenger alle kantiner, treningssentre og studenthus

Følg UA på Facebook, Twitter og Instagram.

Ønsker å utvide tilbudet

- Vi er innom et par ganger om dagen og fyller på med varer og rydder, men bortsett fra det er det helt selvbetjent. Varmmaten settes på varmeplater, deretter er det opp til den enkelte å forsyne seg og veie maten før en betaler, forklarer Haldorsen.

De selvbetjente matstasjonene går under navnet Trust Meal. I tillegg til Olavshallen og Moholt fikk også idrettsbygget på Gløshaugen dette tilbudet i fjor høst. Ved Fotofagskolen i Mellomila ble tilbudet etablert i februar i år. I likhet med de andre tilbudene til Sit er også dette nå midlertidig stengt på grunn av korona-viruset.

- Det er et tilbud vi har utviklet til de mindre campusene hvor det ikke hadde vært mulig å ha et tilbud om det ikke var selvbetjent. Men det er også noe vi kommer til å videreutvikle.

Hun forteller at det blant annet kan være aktuelt å la selvbetjeningen ta over når betjeningen gir seg for dagen ved de eksisterende serveringsstedene til Sit, noe som også vil være med på å redusere matsvinnet.

- Nå har vi i utgangspunktet lite matsvinn, blant annet fordi vi bruker rester til å lage nye retter neste dag, men en ser jo for eksempel at vi sitter igjen med mat på fredager som vi ikke får brukt opp. Det å la dette være tilgjengelig gjennom helgen vil da være med på redusere matsvinnet.

Minimalt med økonomisk svinn

På den måten håper samskipnaden også å gjøre det enklere for studenter som ønsker å bruke campusene både tidlig og sent. Men kan en stole på at alle følger reglene?

- Det er fullstendig tillitsbasert, og vi har et inntrykk av at dette er noe brukerne ønsker å ta vare på. Vi har ikke finregnet på svinnet enda, men det er foreløpig såpass lite at det ikke er noe vi har vurdert som et problem, sier hun og legger til:

- Hittil har vi bare positive erfaringer, men hvis vi ser at det blir misbrukt kan vi ikke ha tilbudet.