- Våre medlemmer har det for travelt til å klage

Både Tekna og Forskerforbundet opplever færre henvendelser enn forventet, men begge tror dette vil ta seg opp når de ansatte etter hvert får hodet over vannet.

Så langt har det vært påfallende stille fra medlemmene i fagforeningene Tekna og Forskerforbundet ved NTNU, men begge forventer økt tilstrømming av klager etter hvert som pandemien vedvarer.
Publisert

- Våre medlemmer har mer enn nok med å kaste om på alt for å få til digital undervisning og eksamen. De biter sammen tennene og gjør jobben. Da blir det mindre tid til å klage, sier Rune Sætre, hovedtillitsvalgt i fagforeningen Tekna ved NTNU.

Han forteller at de har vært mest opptatt av saker knyttet til forlengelse av midlertidige kontrakter, samt spørsmålet om hvem som får komme tilbake på kontoret når.

- Det er mange som har mye dårligere arbeidsforhold hjemme. Spesielt å ha barn rundt seg er det ikke akkurat optimalt for produktiviteten.

Selv har han søkt om - og fått innvilget - tillatelse til å jobbe fra kontoret på Gløshaugen.

- De driver og bytter et sluk en meter fra der jeg har kontoret mitt hjemme, så da er det umulig å få gjort noe, sier Sætre.

Følg UA på Facebook, Twitter og Instagram.

Forskerforbundet tror flere vil klage

Også Forskerforbundet ved NTNU opplever færre henvendelser enn forventet knyttet til den ekstraordinære situasjonen. Det som kommer er i all hovedsak medlemmer som ønsker å orientere seg om gjeldende retningslinjer, men hovedtillitsvalgt Lisbeth Aune tror dette kommer til å endre seg.

- Vi er bekymret for at dette vil ta seg opp nå som dette ser ut til å drøye ut i tid. Mange av våre medlemmer har brukt utrolig mye tid på å tilpasse seg den nye situasjonen, og det har ført til en høy belastning, forteller hun.

Av de henvendelsene de har fått, er det mye som handler om hjemmekontorløsninger som ikke fungerer optimalt, samt psykososiale forhold.

- Det er mange som merker den psykiske belastningen det er å være i isolasjon. Og for dem som nå har tilgang til laboratorier igjen, er det også der en rekke nye tiltak å tenke på som fører til en merbelastning, sier Aune.

LES OGSÅ: Viktig at lederne tar ansvar for sine ansattes psykiske helse

Mener ansatte får for mye av ansvaret

- Er det noe dere savner fra NTNU?

- Ansvaret for å få det til å fungere på hjemmekontoret hviler i for stor grad på den enkelte ansatte, spesielt når dette nå drar ut i tid. Vi vet at det pågår lederopplæring rundt dette, og vi har en forventning til at det blir en bedring, men nå har det vart så lenge at det begynner å bli påtakelig.

I tillegg har de, i likhet med Tekna, fått henvendelser knyttet til midlertidige kontrakter og forlengelser. Forskerforbundet frykter at retningslinjene for doktorgradsstipendiater åpner for tolkning. Når det gjelder postdoktor-stillingene, venter de fremdeles på retningslinjer fra NTNU.

- Det sies jo for stipendiatene at det er aktuelt med forlengelse hvis det ikke er mulig å tilrettelegge på en måte som gjør at de klarer å gjennomføre på normert tid, og at dette skal vurderes av veileder, institutt og fakultet i den enkelte sak. Det fører jo også til at retningslinjene kan tolkes forskjellig, mener Aune.

LES OGSÅ: Kritiske til NTNUs regler for forlengelse for stipendiatene
LES OGSÅ: Dion bekymret for de midlertidige ansattes psykiske helse