NTNU vil ta mot 40 ekstra medisinstudenter til høsten

– Vi har meldt fra til departementet om at vi kan øke antall medisinstudenter fra 135 til 175 nå i høst, sier dekan Björn Gustafsson.

– Vi tror jo at vi er flinkere til å utdanne leger til norske helsetjenester enn de er i utlandet, sier dekan Björn Gustafsson

NTNU har mottatt forespørsel fra departementet om hvor mange ekstra nye medisinstudenter de kan ta imot til høsten.

– Vi fikk veldig mange søknader nå i vår, og har funnet ut at vi kan klare å ta imot 40 ekstra studenter, sier Björn Gustafsson, dekan ved fakultet for medisin og helsevitenskap, til UA.

Søknadene til medisinstudiet økte med 35 prosent.

Nå er det opp til departementet hvor mange plasser de ønsker å finansiere.

– Det er et kostnadsspørsmål, dette er dyre studieplasser. Så det blir opp til departementet å ta avgjørelsen. Men vi har kastet oss rundt, og mener at vi skal klare dette, sier Gustafsson.

Asheim sa 24. april til UA at det kan bli flere studieplasser i medisin til høsten.

Helse Midt er positive

For å kunne øke kapasiteten såpass mye, er det flere ting som må være på plass.

– Sykehusene må kunne tilby flere praksisplasser. Vi har vært i kontakt med Helse Midt-Norge, og de er positive, sier Gustafsson.

Så må fakultetet ha nok undervisningskapasitet.

– Lokalene på Øya er beregnet til 150 studenter, men vi skal klare å få plass til alle. Vi vil få tilført ekstra ressurser fra departementet til disse plassene, som vi kan tilføre for å skape gode løsninger, sier Gustafsson.

Universitetet i Oslo meldte nettopp at de kan ta imot 20 ekstra studenter til høsten, og 20 neste vår.

Flinkere til å utdanne norske leger

Grimstadrapporten peker på at langt flere medisinstudenter bør utdannes nasjonalt og færre i utlandet.

– I forbindelse med den rapporten sa vi at vi på sikt skal kunne utdanne 200 her ved NTNU. Vi tror jo at vi er flinkere til å utdanne leger til norske helsetjenester enn de er i utlandet - våre studenter blir tilpasset norske behov, og lærer det norske trygdesystemet å kjenne med det samme, sier dekanen.

UA har tidligere skrevet at NTNU vurderer å etablere en legeutdanning i Gjøvik.

– Dette er det ennå ikke tatt noen avgjørelse om, sier Gustafsson.

Antall og fordeling kommer i revidert

Forsknings- og høyere utdanningsminister Henrik Asheim sier han ennå ikke kan si noe om antall plasser på medisinutdanningene til høsten.

- Jeg har tidligere varslet at regjeringen vil komme med kraftfulle tiltak på utdanningssiden allerede denne våren. En av de tingene vi vurderer er økt kapasitet ved høyskoler og universiteter. Da er det helt naturlig at vi spør institusjonen hva de har kapasitet til, slik at vi kan ta beslutninger på et best mulig grunnlag. Når det kommer til antall og fordeling så er det noe jeg må komme tilbake til i revidert nasjonalbudsjett, sier Asheim.