1600 permittert fra landets samskipnader

Fagforeningen sier mange er bekymret for egen økonomi.

Stengte kantiner gir inntektsbortfall for landets samskipnader. Til sammen er 1600 ansatte permittert.

- De fleste permitterte er lavtlønte og bekymret for økonomien sin, sier Synnøve Bakken i NTL Studentsamskipnadene til medlemsavisen NTL Magasinet.

Der kommer det frem at til sammen 1600 ansatte ved landets samskipnader nå er permitterte som følge av korona-pandemien.

248 av disse ansatte kommer fra Studentsamskipnaden i Gjøvik, Ålesund og Trondheim (Sit).

Som Universitetsavisa tidligere har skrevet måtte Sit som følge av inntektsbortfall permittere 82 faste ansatte fra kantinene og kaffebarene, og 166 midlertidige ansatte i kantiner, kaffebarer og treningssentre.

- Dette er veldig tøft og kjipt. Det er en helt ny situasjon for oss, sa Sit-direktør Audhild Kvam da de varslet om permitteringene.

Følg UA på Facebook, Twitter og Instagram.