Noen liter øl er det eneste de har kastet så langt

Til tross for fulle lagre da campusene stengte: Samskipnaden har så langt ikke kastet noe mat. Men ølet har de tømt ut.

Da samskipnaden måtte stenge serveringsstedene, slik som denne kantinen på Gløshaugen, sto de i fare for å brenne inne med store mengder mat og drikke.

- Hva en skulle gjøre med maten ble jo et kjempeproblem i hele hotell-, restaurant- og cateringkjeden da alt måtte stenge, men jeg synes vi klarte oss bra, sier Espen Holm, direktør for campustjenester i Studentsamskipnaden i Gjøvik, Ålesund og Trondheim.

De hadde blant annet 800 kilo grønnsaker og 1000 liter melk på lager da de måtte stenge ned driften i mars, varer med kort holdbarhet. Så langt har de ikke kastet noe som helst mat.

Følg UA på Facebook, Twitter og Instagram.

Gitt bort eller fryst ned

- Vi ga bort en del mat før påske til studentene som bor i våre studentboliger. Yoghurt, melk og andre varer med kort holdbarhet, forteller Holm.

Grønnsakene ble tatt vare på til senere bruk.

- Om en bare fryser ferske grønnsaker kan de ikke brukes igjen når senere, så vi brukte mye tid på å kutte dem opp, koke, vakuumere og fryse dem slik at de skal være like gode når de tas opp igjen.

Nå står neste runde med matvarer for tur - tørrvarer og mineralvann med litt lengre holdbarhet.

- Mineralvannet selger vi nå ut kassevis til de som måtte ønske å kjøpe. Så gjenstår det bare å finne ut hva vi skal gjøre med tørrvarene, sier direktøren.

Tømte ut ølet

Det eneste de har måttet kvitte seg med er øl.

- Vi har måttet tømme ut ølet. Der er det mange regler som gjelder - først må vi melde det inn til Skatteetaten, så må minst to personer være til stede som en garanti for at det faktisk blir tømt ut. På den måten slipper vi å betale salgsavgift på det, forklarer Holm.

- Hvor mye øl er det snakk om?

- Det er ikke mange literne.