- Vi trenger flere læreplasser ved NTNU!

- Nå må NTNU stille flere læreplasser til rådighet, oppfordrer seniorrådgiverne Eirik Granaas og Sissel Utgaard ved NTNUs opplæringskontor.

NTNU er en mangfoldig arbeidsplass velegnet for lærlinger i ulike fag. Her er tidligere lærekandidat Benjamin Foss Hansen i sving ved sveisebenken da han var utplassert ved Institutt for energi og prosessteknikk.

Ikke alle er klar over det, men NTNU har et eget opplæringskontor for lærlinger og lærekandidater i ulike lærefag på campus i Trondheim, Gjøvik og Ålesund.

Vurderingen av søknader er godt i gang og opplæringskontoret har allerede rekruttert flere lærlinger innen fag som IKT- servicefag, kontor- og administrasjonsfag, kjemiprosessfag, møbelsnekkerfaget, labratoriefag, industrimekanikerfaget, automasjon og flere andre tekniske fag.

- Etter avstengingen i forbindelse med koronatiltakene, ser vi at inntaket av lærlinger går litt tregt. Vi har hittil gitt tilbud til 23 nye lærlinger, men antallet burde vært godt over 35. NTNU må stille flere læreplasser til rådighet, sier Granaas og Utgaard.

Lærlingene på landsbasis er påvirket av koronasituasjonen. 4-5000 lærlinger er permitterte samtidig som antallet søkere til yrkesfag øker.

- I denne situasjonen må NTNU ta ansvar, da dette er en viktig del av vårt samfunnsoppdrag. Opplæringskontoret håper på hjelp for å fylle kvoten med å tilby 12- 14 flere læreplasser, sier de.

Og har følgende oppfordring:

- Er det noen som ikke har hatt lærling tidligere, så vil opplæringskontoret bidra med ekstra veiledning og hjelp i denne sammenheng. Lærlingene lønnes sentralt, det betyr at det er ingen kostnader forbundet med å ta inn lærling, understreker de.

NTNUs opplæringskontor tilsetter lærlinger og lærekandidater i Gjøvik, Ålesund og i Trondheim. Ta kontakt med opplæringskontoret hvis det er noen institutt eller avdelinger som kan stille sårt tiltrengte læreplasser til rådighet, sier Eirik Granaas og Sissel Utgaard.

LES OGSÅ: Benjamins fravær på skolen var skyhøyt. Nå er han en dyktig mekaniker på NTNU

LES OGSÅ: Lærlinger ved NTNU skal jobbe to måneder i Italia

LES OGSÅ: Stadig flere tar fagbrev ved NTNU