Så mange ansatte får nå lov til å være på campusene

Noen forbereder seg på full gjenåpning, mens andre vurderer rullering av ansatte etter sommerferien. Her er oversikten over de ulike fakultetene.

Fornøyd med innsatsen i en spesiell tid: - De ansatte har gjort en kjempeinnsats med omlegging av undervisningen siden i mars, og de har også sørget for at eksamensgjennomføringen har gått over all forventning, skryter dekan Olav Bolland.
Publisert

NTNUs campuser er gradvis i ferd med å gjenåpne. Det er lenge til vi kan snakke om yrende folkeliv, men en god del ansatte har nå forlatt hjemmekontoret til fordel for kontoret på jobb.

Universitetsavisa har bedt dekaner og viserektorer om en oversikt over hvor mange som kan være på campus samtidig. Her er den:

IV-fakultetet

Ved Fakultet for ingeniørvitenskap er om lag 30-40 prosent tilbake på jobb nå. Dekan Olav Bolland forteller at dette er en retningslinje for dem inntil videre.

Det er kombinasjonen av lokale smittevernhensyn, risikovurderinger, vurdering av kritisk tilstedeværelse, psykososiale forhold og mulighet til å jobbe hjemme som har avgjort hvem som kan få komme tilbake nå, opplyser han.

Etter sommerferien vurderer de rullering av ansatte slik at de fleste får perioder på jobb.

- Dette avhenger mye av hvilke lettelser i restriksjonene som kommer framover, understreker han.

De som er i risikogruppa, får ikke komme tilbake ennå.

- De ansatte har gjort en kjempeinnsats med omlegging av undervisningen siden i mars, og de har også sørget for at eksamensgjennomføringen har gått over all forventning. Skikkelig dugnadsånd! Jeg vil også nevne at belastningen på instituttledere har vært veldig høy, med all koordinering og kommunikasjon relatert til Corona, skriver han i en e-post.

LES OGSÅ: Slik gikk det da vi dro til campus for å treffe folk

IE-fakultetet

Dekan Ingrid Schjølberg ved Fakultet for informasjonsteknologi og elektroteknikk opplyser at cirka 35-40 prosent av de ansatte er tilbake på campus.

- Vi har opprettet arbeidslag på maksimum 20 personer, som kan treffes i små grupper fysisk med en meters avstand, forteller hun.

Fysiske møter på tvers av disse arbeidslagene skal i størst mulig grad unngås.

Den lokale beredskapen er fortsatt satt. De har tiltakskort for fysisk oppmøte og for smitte, og har gjennomgått et enkelt smittescenario.

- Ellers har vi begynt å forberede for full gjenåpning, skriver hun til UA.

NV-fakultetet

Fakultet for naturvitenskap følger samme oppmøteprosent som de andre to teknologifakultetene. Om lag 35-40 prosent er på jobb samtidig, forteller dekan Øyvind Weiby Gregersen.

I praksis betyr dette at alle de ansatte som ikke er i risikogrupper er innom jobben i løpet av uka.

Ålesund og Gjøvik

Ved NTNU i Ålesund er det rundt 25-30 prosent som er på campus cirka 3-4 dager i uka, opplyser viserektor Annik Magerholm Fet. Der har de sagt at maksimal tilstedeværelse samtidig skal være under 40 prosent.

Ved Gjøvik har de ingen samlet registrering av personer fra dag til dag, men tilbakemeldinger tyder på at det varierer mellom 10-40 prosent ved de ulike enhetene og byggene i Gjøvik.

SU-fakultetet

Dekan Marit Reitan oppgir at det er i størrelsesorden 10-30 prosent fra Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap som er tilbake på campus.

- Gjenåpninga er håndtert ved at vi har registrert hvem som ønsker å komme tilbake til jobb. Det har vist seg at vi har store nok arealer til at de som ønsker å komme tilbake, har fått muligheten, skriver hun i en e-post til UA.

Fakultetet har heller ikke hatt behov for å lage rulleringsordninger eller å legge begrensninger på antallet på campus så langt, konstaterer hun.

HF:

En rask gjennomgang gjort av fakultetsadministrasjonen viser at det er mellom 30 og 40 prosent tilbake ved Det humanistiske fakultet. UA får opplyst at dette ikke betyr at alle disse jobber permanent fra campuskontoret. Noen er der faste dager i uka og noen bruker kontoret enkeltdager når de har behov for det. Enkelte institutt har innført rullering, der grupper veksler mellom å være på campuskontoret.

Administrasjonens inntrykk er at «belegget» i praksis er lavere enn prosenten de har beregnet.

Dette fikk UA også inntrykk av da vi var innom Dragvoll på tirsdag. Det var svært stille på campusen og det var ikke en faglærer å oppdrive når vi gikk fra kontor til kontor og banket på døra.

Vitenskapsmuseet

Ved NTNU Vitenskapsmuseet får vi vite at det er åpnet opp for at cirka 50 prosent av de ansatte kan være på campus til enhver tid. Også her er det rullering som gjelder, der den enkelte ansatte kan komme til campus angitte dager.

HR-leder Christen Torvik forteller at inntrykket de har så langt, er at ikke alle benytter seg av muligheten for å møte opp. I virkeligheten er oppmøtet vesentlig lavere enn 50 prosent.

Videre skriver han at hovedregelen fortsatt er hjemmekontor hos museumsadministrasjonen.

Ved Nasjonallaboratoriet for datering og Utstillings- og publikumsseksjonen er ansatte som må ha tilgang til lab og verksted tilbake på campus, når dette ikke går på bekostning av retningslinjene for smittevern.

- Tirsdag 2. juni åpnet vi våre utstillinger i Gunnerushuset, og nå er våre museumsverter tilbake på jobb. De har fått et ansvar for utvidede hygienetiltak for å redusere smitterisiko for besøkende og ansatte, opplyser han.

Ingrid Schjølberg er direktør for NTNU havrom.
Annik Magerholm Fet
Marit Reitan er dekan