Drøyt 500 får etterutdanning ved NTNU gjennom krisepakker

NTNU anslår at 520 arbeidsledige eller permitterte kommer til å ta etter- og videreutdanning hos dem.

Seksjonssjef Ragna Ann Berge ved etter- og videreutdanningen ved NTNU forteller at de nå jobber på spreng for å få flere til å søke om midler.
Publisert

- Vi estimerer at det kommer til å være rundt 520 personer som gjennomfører de utdanningstilbudene vi har fått midler til så langt, sier Ragna Ann Berge, seksjonssjef for etter- og videreutdanning ved NTNU.

Hun, og hennes kolleger, jobber nå på spreng for å få opp nettsider og bistå fagmiljøene med tilbud. Bakgrunnen er, som for så godt som alt annet nå til dags, koronapandemien. Mer spesifikt: Å tilby relevant etter- og videreutdanning til personer som er blitt permittert eller arbeidsledig.

- Hos oss har åtte ulike institutter hevet seg rundt for å tilby kurs og videreutdanning. I tillegg ser vi ulike fagmiljø som samarbeider på tvers for å sette sammen nye kurstilbud fra deler av emner de allerede har. Det er mye spennende som skjer, sier Berge og legger til at noen av kursene allerede har startet, mens andre planlegges til høsten.

Følg UA på Facebook, Twitter og Instagram.

Pengedryss fra det offentlige

Direktoratet for internasjonalisering og kvalitetsutvikling i høyere utdanning(Diku) delte i mai ut 20 millioner kroner til seks universiteter basert på innmeldte tilbud. I tillegg har de lyst ut 50 millioner kroner med en frist i midten i mai og to frister i juni.

Pengene var øremerket kompetanseheving for permitterte og arbeidsledige, og tre av millionene ble sendt til NTNU etter at universitetene hadde meldt inn hvilke muligheter de har til å utvide og øke kapasiteten i eksisterende utdanningstilbud. I tillegg har de et tilleggsbeløp på 1,5 millioner i samme tildeling dersom de skulle ha behov for mer penger.

Samtidig som disse millionene ble utdelt, gikk den første fristen for den andre tildelingen til samme formål ut. Da var det Kompetanse Norge og Direktoratet for internasjonalisering og kvalitetsutvikling i høyere utdanning som skulle strø om seg med penger til «digitale utdanningstilbud som kan tilbys raskt og nettbasert». Her fikk NTNU til sammen snaut 4,5 millioner kroner.

Til sammen har NTNUs fagmiljøer altså fått over 9 millioner av disse midlene.

Oppfordrer til å søke

- Vi prøver å få fagmiljøene til å hive seg rundt, men det er ikke alltid like enkelt. Det er jo tusen ting som skjer samtidig nå med eksamener og planlegging av høsten. Samtidig jobber vi sentralt med å oppfordre dem til å søke, for det er store muligheter nå, sier seksjonssjefen.

Det betyr også at nettopp de som sitter sentralt må løfte seg.

- Vi må bygge opp kompetansen og slå oss sammen sentralt, slik at vi kan være en god støtte for fagmiljøene når de skal søke om mer midler til etter- og videreutdanning.

Raskt igang

NTNU, og de fem andre, ble ifølge en pressemelding fra departementet valgt fordi de hadde flest tilbud innen relevante fag, og kunne komme raskt i gang.

– Med disse midlene kan institusjonene øke kapasiteten der behovet er størst. Diku har prioritert tilbud som kan komme i gang raskt, slik at de som er permitterte og arbeidsledige kan få kompetansepåfyll så fort som mulig, sa direktør Harald Nybølet i Diku i en pressemelding som fulgte tildelingene fra departementet.

- Den store jobben nå er å ta Norge ut av krisen. Da må vi sørge for at permitterte og ledige kan bruke tiden nå på å formalisere eller oppdatere kompetansen sin, slik at de står bedre rustet til arbeidslivet når vi får fart igjen på norsk økonomi, sa fagstatsråd Henrik Asheim i samme melding.