Ønsker så mye skoleeksamen som mulig til høsten

NTNU ber fakultetene om å gjennomføre kortere eksamener når det er mulig, på grunn av begrenset kapasitet.

Til høsten er det etter planen tilbake til vanlige skoleeksamener i så stor grad som mulig ved NTNU, om enn med redusert kapasitet og varighet.

NTNU planlegger å ha så mye skoleeksamen som mulig til høsten, ifølge NTNUs interne nettside, Innsida.

Men samtidig må smittevernreglene overholdes. Det skal være én meter mellom hver student.

En arbeidsgruppe har laget et forslag til plan for høstens eksamensavvikling. Inne i eksamenslokalene er det nok plass til å kunne ivareta énmetersregelen mellom studenter og ansatte, slår gruppen fast.

Arbeidsgruppa har bestått av ansatte fra HMS, Campusservice, Eiendom og SA.

LES OGSÅ: – Tradisjonell eksamen måler kunnskap best
LES OGSÅ: Studenter utvekslet svar under eksamen

Transport inn og ut

Den største utfordringen er transporten inn og ut av eksamenslokalet i Trondheim, og smittevernrenholdet. For å redusere flyten av folk inn og ut, er planen at én etasje på Eksamenshuset starter klokken 9, og én etasje starter klokken 11.

Da blir kapasiteten noe redusert, og NTNU ber fakultetene vurdere om de kan endre fra 5- og 6-timers skoleeksamen til 4-timers eksamen.

LES OGSÅ: Nå legges planene for undervisningen til høsten

Vil vurdere om kapasiteten holder

NTNU ber nå fakultetene om å melde inn endringer i vurderingsform eller i lengde på eksamen innen 21. august - og helst så fort som mulig. Så vil NTNU vurdere om det er tilstrekkelig kapasitet til å gjennomføre skriftlig skoleeksamen for alle emner som ikke har endret vurderingsform.

LES OGSÅ: Til høsten skal ansatte tilbake på campus

Følg UA på Facebook, Twitter og Instagram.