Korona:

Forskerforbundet mener dugnaden nå er over

Fra høsten av forventer Forskerforbundet at deres medlemmer kompenseres for det merarbeidet pandemien har ført til.

Guro Elisabeth Lind, leder av Forskerforbundet, mener overgangen til digitale undervisningsformer medfører en endring av organiseringen av arbeidet, noe som må drøftes av lokale parter.

I et brev sendt til samtlige universiteter og høyskoler, Unit og Universitets- og høgskolerådet kommer Forskerforbundet med klar beskjed: Koronadugnaden er over.

«Covid-19 har skapt en ekstraordinær situasjon for undervisning ved norske universiteter og høyskoler...» skriver fagforeningen. De mener de ansatte har vært med på en ualminnelig dugnad for å kunne tilby studenter et så godt digitalt undervisningstilbud som mulig.

«I denne henvendelsen tar Forskerforbundet utgangspunkt i at det ikke lenger er unntakstilstand og dugnad, og vi vil derfor tydeliggjøre noen utfordringer med de digitale undervisningsformene som institusjonene må forholde seg til», skriver de videre.

Forbundet mener overgangen til digitale undervisningsformer medfører en endring av organisering av arbeidet og oppgaveløsningen, noe som må drøftes med de lokale partene.

«Mange ansatte har i løpet av våren opplevd at de har arbeidet mye med undervisning på digitale flater. Dette arbeidet har i stor grad kommet i tillegg til andre ordinære oppgaver og er for manges del gjennomført i form av merarbeid som ikke er kompensert.»

De krever at arbeid skal gjennomføres innenfor normalarbeidstid, og at eventuelt merarbeid må kompenseres.

LES OGSÅ: NTL mener kveldsundervisning må være frivillig

Følg UA på Facebook, Twitter og Instagram.