Oppholdsrommene langs Stripa pusses opp

Men smittevernstiltak kan medføre lang tid før de blir brukt.

De små oppholdsrommene langs Stripa pusses opp for tiden. Ikke alle er ferdige, men de planlegges å stå klare til semesterstart.

I sommer foregår det oppussing på de små oppholdsrommene langs "Stripa" i Sentralbygget på campus Gløshaugen. Eiendomsutvikler ved NTNU Eiendom, Anne Karoline Simonsen, forteller at dette er et pilotprosjekt.

– Det er kalt "Mellomrom med mening" hvor vi forsøker å friske opp og utnytte arealer som står ubrukt store deler av tiden, og forsøke å øke bruken av disse arealene, sier Simonsen.

free

Hun forteller at designet av oppholdsrommene har blitt utarbeidet i samarbeid med Velferdstinget og gjennom en workshop med studenter som ble gjennomført oktober 2019.

– Dette er ment å være arealer hvor studenter og ansatte kan sette seg ned og koble av, men noen av rommene er også ment for aktivitet. Det blir rom med shuffleboard, og det blir et game-room, og også et lego-rom hvor man kan sette seg ned å modellere med legoklosser. Alt dette er noe studentene selv har ytret et ønske om, forteller Simonsen.

free

Det er ikke alle oppholdsrommene som er ferdige ennå, men tanken er at det skal være forskjellige temaer hos de forskjellige avlukkene.

– Ett av rommene har et avslappende skogtema, hvor det er brukt fototapet med bilder av skog. Noen av veggene har også et lavbelegg, og det er ekte lav. Det gir både en fin naturlig grønnfarge, i tillegg til at det er støydempende.

free

Planen er å la studentene få ta ibruk dette pilotprosjektet og deretter gjøre en vurdering på om hvor mye arealene brukes.

– Det er kun noen av oppholdsrommene som får et nytt design i denne omgangen. Da har vi mulighet til å evaluere bruken av de nye rommene opp mot de gamle, og dermed få en pekepinn på hvorvidt prosjektet har vært vellykket. Jeg håper jo at studentene ønsker å bruke det, og at vi dermed kan pusse opp de resterende oppholdsrommene også, sier Simonsen.

free

Det kan imidlertid ta litt tid før de nye arealene kan brukes.

– Dette prosjektet var planlagt før Covid-19, og vi kan derfor ikke åpne rommene nå til semesterstart før vi har tatt en vurdering. Det er altså en god sjanse for at disse rommene er sperret av når studentene kommer tilbake, forteller Simonsen.

De nye lokalene har fått nytt møblement og belysning.
Gløshaugen stripa oppussing oppholdsrom student