NTNU ba om parkeringskontroller

Kjetil Mjøsund, leder for Campusservice, sier NTNU-ansatte ikke bør la parkeringsirritasjonen gå ut over Apcoa. – Det er NTNU som har bedt Apcoa gjøre kontroller, sier Mjøsund.

Avdelingsdirektør Kjetil Mjøsund ved Campusservice påpeker at inntektene fra gebyrene går tilbake til NTNU.
Publisert

Førsteamanuensis Arve Hjelseth ved Institutt for sosiologi og statavitenskap uttrykte nylig sin misnøye i en ytring i UA med at parkeringsbyrået Apcoa har delt ut bøter i sommer.

Flere andre ansatte ved NTNU har gitt ham medhold i kommentarfeltet.

Det har vært mulig å parkere gratis ved NTNU fra 15. juli. Men ikke uten å utløse en registrering av parkering i appen - på 0 kroner. Dette mener Hjelseth er tullete.

– Det er idiotisk at det skal gå folk rundt og sjekke at vi har betalt 0 kroner. Det burde være en enkel sak å sjekke om bilnummeret er lagt inn i registeret ved NTNU, sier Hjelseth til UA.

Han mener NTNU burde si klart ifra til Apcoa om at dette er en urimelig praksis.

Pengene går til NTNU

Men Kjetil Mjøsund, avdelingsdirektør ved Campusservice NTNU, støtter parkeringsvaktene fullt ut. Han sier de utfører kontrollene basert på avtalen med NTNU.

– Det er NTNU som har bedt Apcoa om å opprettholde kontrollaktiviteten. I vår, etter at koronaepidemien brøt ut, hadde vi i en periode ikke aktiv kontroll. Da var det flere eksterne som brukte parkeringsplassene, og det var ingen ønsket situasjon. For å unngå at de som ikke er ansatt ved NTNU bruker plassene, har vi bedt Apcoa om å starte opp kontrollene igjen, sier Mjøsund.

Han sier inntektene av gebyrene går tilbake til NTNU, og at de brukes på infrastruktur.

170 000 kroner tjent

Tall fra Apcoa viser at NTNU har fått inn over 170.000 kroner i gebyrer i løpet av perioden det skulle vært gratis å parkere ved NTNU (se lenger ned i saken).

– Det er altså ikke Apcoa som tjener på kontrollene, å kjefte på Apcoa blir å rette baker for smed, sier Mjøsund.

– Men kunne ikke parkeringsvaktene bare sjekket bilnumrene, og sett hvem som var ansatt ved NTNU?

– Jo, det kunne vært et alternativ. Men vi ønsker at kontrollene skal være mest mulig effektive. Vaktene kjører rundt, og kontrollerer bilnummer opp mot registerert over godkjente parkeringer. Så får de et signal når et bilnummer ikke er godkjent registrert. Det ville tatt lenger tid å sjekke opp mot ansatteregisteret, mener Mjøsund.

Følg UA på Facebook, Twitter og Instagram.

300 eller 600?

Hjelseth påpeker også at han fikk et gebyr på 600 kroner for å ikke ha registrert parkering, mens NTNUs intranett sier at summen skal være 300 kroner for ikke å ha innløst gratisbillett.

– Dersom du parkerer på en ansattparkering uten å registrere parkering, får du gebyr på 300 kroner. Men parkerer du på en parkering der også besøkende kan stå, og der din bil ikke er registrert, blir gebyret 600 kroner, sier Mjøsund.

Han mener ansatte ved NTNU har et selvstendig ansvar for å registrere parkeringen sin.

– NTNU ønsker å tilby gratisparkering, men da får de ansatte på sin side sørge for å følge reglene, sier Mjøsund.

Han sier gratisparkeringen ved NTNU vil fortsette på ubestemt tid, til koronaepidemien har avtatt.

– Inntekter fra uskyldige ansatte

Hjelseth mener fortsatt det må være mulig for Apcoa å sjekke registeret over ansatt-biler før man skriver ut en bot.

– Jeg synes også det er ganske spesielt å sørge for inntekter til NTNUs infrastruktur ved bevisst å lage en ordning som man vet vil føre til ekstrainntekter fra glemsomme, men uskyldige, ansatte, tilføyer Hjelseth.

Hjelseth understreker at han sto på ansattparkering da han fikk boten på 600 kroner.

– Det gjorde også de fleste andre jeg har vært i kontakt med og som har fått bot, sier Hjelseth.

Alle fikk 600 i bot

– Vi hadde 286 kontrollsanksjoner i perioden 15. juni til 3. august 2020, forteller regionsjef Stine Kværner på mail.

Hun bekrefter at alle som har fått bot ved NTNU i sommer har måttet betale 600 kroner- dersom de ikke parkerte på handikap-parkering, da blir det 900 kroner å betale. Et raskt regnestykke viser at dette blir minst 171.600 kroner i inntekt til NTNU i løpet av gratisperioden.

Kværner påpeker at dersom man ikke registrerer seg, vil det fremstå som manglende betaling, og det gir sanksjon på 600 kroner.

Hun sier Apcoa ikke har registrert noe høyt antall klager fra NTNU-ansatte eller studenter. Hun påpeker også at det sommeren 2019 ble ilagt 672 kontrollsanksjoner ved NTNU.

– Hvis gebyret aldri er 300 kroner bør vel NTNU endre denne informasjonen på siden sin?

– Det er en problemstilling vi skal se nærmere på sammen med Apcoa, svarer Kjetil Mjøsund.

Les også: Vurderer tiltak mot Apcoa etter parkeringsrotet.

Fikk feilmelding ved parkering

Et annet problem som ansatte ved Kalvskinnet har opplevd i sommer, har vært å få feilmeldingen «Beklager, dette området krever en gyldig fordelsparkering» når de skal parkere.

square

Universitetslektor Randi Etnan er én av dem som har fått bot på grunn av dette.

– Jeg har parkert her uten problemer mange ganger før. Men i juni begynte denne meldingen å dukke opp, da jeg skulle parkere ved Kalvskinnet. Det har vært til stor frustrasjon, og jeg har også fått bot, forteller Etnan.

Hun meldte fra til Apcoa flere ganger, men fikk ikke tilbakemelding før nå i august. Det er likevel hennes egen etterforskning som nå har gitt henne svaret på problemet.

– Før registrerte appen selv hvor jeg befant meg, og at jeg hadde tillatelse til å stå her. Men i mai gjorde Apcoa en oppdatering som gjør at man må søke opp takstgruppe, gå inn i en nedtrekksmeny og velge «ansatt». Nedtrekksmenyen står i utgangspunkt på Sone K - lar du den stå på det, får du feilmelding. Selv om du jo står i Sone K, sier Etnan.

Hun mener både NTNU og Apcoa har ansvar for å informere de ansatte når de gjør en slik endring.

– Informasjonen burde gått til NTNU og videre til oss ansatte. Dette var veldig forvirrende, og jeg er vant til å bruke apper. Jeg vet at mange har fått denne feilmeldingen her. Det ville vært veldig interessant å vite hvor mange som har fått bot på grunn av dette, sier Etnan. 

Vurderte ikke å formidle endringen

Mjøsund sier han ikke er orientert om oppdateringen av appen.

– Det må nok Apcoa svare på, sier Mjøsund.

Regionsjef Stine Kværner har blitt gjort kjent med kritikken fra Randi Etnan. Kværner sier det eneste som er blitt endret i appen er at man nå ser alle tillatelser som det er mulig å få på de aktuelle områdene, og ikke kun de som man selv har aktiv tillatelse på.

– Dette er en endring som er gjort gjeldende på alle parkeringsavtaler vi har i Norge for at det skal være mer åpent og transparent, og ikke kun hos NTNU. Dermed ble det ikke gjort en vurdering på om dette vært noe som skulle formidles ut til NTNUs brukere da vi har over 400.000 brukere i vår app, og dette vil for mange oppleves som unødvendig informasjon, sier Kværner.

Hun sier at hvis kundebehandlingen har tatt tid, så beklager hun det, og sier Apcoa bestreber seg på å svare opp henvendelser raskest mulig.

Universitetslektor lærerutdanningen NTNTU, Randi Etnan