80 prosent av undervisningen vil foregå på campus

NTNU gjør alt de kan for å unngå smitte når høstens undervisning starter, sier prorektor for utdanning Marit Reitan.

– Det er nok noe mer undervisning på ettermiddagstid enn det har vært tidligere, sier prorektor Marit Reitan.

Nå er høstens timeplaner lagt. 80 prosent av timeplanlagte aktiviteter ved NTNU skal skje fysisk på campus, forteller Marit Reitan, prorektor for utdanning ved NTNU.

– Vi er fornøyde med det. Dette inkluderer seminarer, labber og forelesninger, sier den nyss tiltrådte prorektoren.

I følge henne har det vært et ønske blant faglærerne å ha mest mulig fysisk undervisning.

– Jeg vil berømme den innsatsen som har blitt gjort med timeplanlegging for å få dette til. Det har vært et krevende arbeid og et komplekst puslespill, sier Reitan.

Les også: Frykter at studenter rammes av digital høst.

Store forelesninger går digitalt

– 20 prosent av undervisningen må fortsatt foregå digitalt. Det er snakk om forelesninger, og spesielt i store fag med flere hundre studenter, sier Reitan.

Det har vært vanskelig å finne forelesningssaler som er store nok til å romme så mange studenter, og samtidig oppfylle smittevernsreglene om minst én meter avstand.

I tillegg sørger vi for færre studenter på campus når vi holder disse store forelesningene digitalt, sier Reitan.

- Skal lage gode systemer

– Greier dere overholde smittevernsreglene med så stor andel undervisning på campus?

– Vi er ekstremt opptatt av å overholde smittevernreglene. Vi lager gode systemer for smittesporing, og samarbeider tett med Trondheim kommune om dette. Vi har redusert antall plasser i auditoriene, og vi overholder regelen om én meter avstand mellom studentene, sier Reitan.

Som eksempel vil det store auditoriet R1, som er dimensjonert for 478 studenter, ha plass til 200 studenter nå.

Stort ansvar for å unngå smitte

Hun sier NTNU er fullt klar over hvor stort ansvar de har for å gjøre alt de kan for å unngå smitte, med sine 50.000 studenter og ansatte.

Fakultetene har selv vært involvert i å avgjøre hvilke fag som skal ha fysisk undervisning.

– Fakultetene fikk melde inn hva de ville prioritere på campus. Instituttene har vært involvert i dette arbeidet, sier hun.

– Hva skjer dersom smittevernreglene endrer seg?

– Vi har lagt denne timeplanen for hele semesteret. Det er så komplisert å få dette til å gå opp at vi ikke kan gjøre endringer i timeplanene. Men vi følger kontinuerlig med på om det blir innstramminger i smittevernreglene. Vi håper imidlertid at vi får til å gjennomføre den timeplanen vi nå har lagt, sier Reitan.

Hun tilføyer at dersom myndighetene innfører krav om munnbind, vil det ikke ha innvirkning på antall studenter i undervisningsarealene.

– Vi kan nok likevel ikke øke kapasiteten, siden munnbind bare vil komme i tillegg til gjeldende smittevernsregler.

Les også: Dette er ikke studentenes drømmehverdag

Mer undervisning etter 16

For å få timeplanen til å gå opp, foregår noe av undervisningen mellom 16 og 18.

– 170 emner av 1.900 går fram til klokken 18. Så er det også noen få forelesninger som går senere enn klokken 18 - men i disse tilfellene er det i hovedsak fagmiljøene selv som har bedt om det, sier Reitan.

– Er dette mer kveldsundervisning enn i en normalhverdag?

– Det er nok noe mer undervisning på ettermiddagstid enn det har vært tidligere. Vanligvis prioriterer vi forelesninger først på dagen, og øvinger og lab senere på dagen. Men de spesielle forutsetningene dette semesteret har ført til at vi ikke har gjort denne prioriteringen i samme grad nå, sier Reitan.

LES OGSÅ: Frykter at koronasituasjonen gir mer kveldsundervisning.

Kort tid mellom fysisk og digital forelesning

Universitetslektor Viggo Gabriel Borg Pedersen mener et problem med undervisningsplanen er at det er svært kort tid mellom digital og fysisk forelesning innen samme studieretning og studieprogram.

– Mandag uke 38 har jeg forelesning 10-12 digitalt. 12.15 må studentene være i Perleporten for fysisk forelesning. Mange studenter kommer til å slite med å finne egnet sted å følge den nettbaserte forelesningen, hvis de skal rekke å møte opp på den fysiske forelesningen, sier Borg Pedersen, som jobber ved Institutt for maskinteknikk og produksjon.

Marit Reitan sier de er fullt klar over denne problemstillingen.

– Det stemmer, dessverre klarte vi ikke å unngå det i noen tilfeller. Vi må prøve å legge til rette for at studentene kan klare å finne et sted å sette seg for å følge nettundervisningen, sier Reitan.

- Mer burde skjedd digitalt

Borg Pedersen mener generelt at mer av forelesningene burde foregå digitalt.

– Ledelsen burde oppfordre til det. Det finnes så mange muligheter i nettundervisningen, og at det har vært investert så mye i digitalt utstyr, at det blir feil ikke å bruke det. Vi tar nå flere skritt tilbake og går baklengs inn i fremtiden, sier Pedersen.

Han frykter at noen skal dø eller bli alvorlig syke som følge av covid19-smitte på campus.

Marit Reitan sier NTNU, i tråd med fagmiljøenes innspill, har ønsket å gjennomføre så mye som mulig av undervisningen på campus innenfor gjeldende smittevernregime.

– Som tidligere nevnt, vil det likevel være en betydelig del av undervisningen, særlig på store emner, som vil foregå digitalt. NTNU forholder seg til nasjonale regler og Trondheim, Ålesund og Gjøvik kommuner som smittevernmyndigheter, og vi gjør vårt ytterste for å ikke å bidra til smittespredning, sier prorektor Marit Reitan.

Følg UA på Facebook, Twitter og Instagram.