Disse blir høstens gjesteskribenter

De tør å mene noe, har peiling på litt av hvert og skaper engasjement. Her er UAs gjesteskribenter dette høstsemesteret.

Våre skriveføre gjesteskribenter er (øverst fra venstre): Hans Petter Hildre, Eli Smeplass, Benedikt Erikstad Javorovic, Astrid Rønsen, Nora B. Kulset og Helge Holden.

Ut fra filosofien «never change a winning team» vil fire av de nåværende skribentene fortsette å skrive gjestekommentarer til høsten. To har bedt om avlastning og slipper dermed til to nye spennende navn: Hans Petter Hildre og Benedikt Erikstad Javorovic. Velkommen skal dere være.

Gjesteskribentene inngår i en seksukers turnus. De vil kommentere stort og smått som er av interesse for alle som følger med på hva som skjer i høyere utdanning.

Her kan du bli bedre kjent med gjesteskribentene, både gamle travere og nye tilskudd:

Hans Petter Hildre:

Hildre er instituttleder ved Institutt for havromsoperasjoner og byggteknikk ved NTNU i Ålesund. I god sunnmørsk ånd er det kort tid mellom ide og handling. Da han så en FabLab under et MIT-besøk, reagerte han lynraskt og etter kort tid var en slik en på plass i Ålesund også. Hildre har også med glimt i øyet skildret hvordan en liten campus som Ålesund skal overleve i et stor-NTNU etter fusjonen, og viderebrakte følgende erkjennelse:

- Universitetene er ikke hurtige til å omstille seg. Det er like vanskelig å endre et universitet som å flytte en kirkegård: Du får aldri hjelp fra dem rundt deg.

Benedikt Erikstad Javorovic:

Javorovic har allerede vist at han har meningers mot som kommentator i Under Dusken. Han har også deltatt i debatter på Samfundet. Nå jobber han på desken til studentmediene i tillegg til at han tar en master i historie. Han har en allsidig faglig bakgrunn og er opprinnelig utdannet adjunkt. Noe erfaring har han fra skolen også, som tidligere tilkallingsvikar. Ett av fagene han har studert er filosofi.

Javorovic er heller ikke redd for å refse sine egne. Etter Samfundets herostratisk berømte nazifest, ga han klar beskjed om at dette var tonedøvt og at noen burde legge seg flate.

Følg UA på Facebook, Twitter og Instagram.

Les flere ytringer her .

Eli Smeplass:

Smeplass har en doktorgrad i sosiologi og jobber som førsteamanuensis i yrkesfagpedagogikk ved Institutt for lærerutdanning. Hun er veldig engasjert i universitetspolitikk og var inititativtaker til ProtestPub. Hun er også medlem av New University Norway.

Hun er opptatt av kunnskapsproduksjon og maktstrukturer i samfunnet, og er svært belest. I ett av innleggene mente hun at lærerstudentene er forsøkskaniner og at grunnskolelærerutdanninga er under press som følge av nye krav fra politikerne. Regjeringens politikk er en trussel mot kvalitet i lærerutdanning, hevdet hun. Smeplass hadde også en disputt med prorektor Bjarne Foss da hun kritiserte universitetenes strategier. Hvordan bestemmes hva som er god strategi for universitetene? spurte hun.

Helge Holden:

Holden er matematiker og mangeårig styremedlem i NTNUs styre. Han er en dreven gjesteskribent med en analytisk innfallsvinkel til de fleste tema. Hans kommentarer har ført til oppslag flere ganger i UA, blant annet om NTNUs beredskapsutvalg og om eksamen. Sistnevnte tema satte sinnene i kok i UAs kommentarfelt. Han argumenterte for at hvis det er muligheter for juks, så vil alltid noen jukse. Derfor vil han ha tradisjonell eksamensavvikling til høsten.

Astrid Rønsen:

Rønsen er sykepleier og førstelektor ved Institutt for helsevitenskap ved NTNU i Gjøvik. Hun er fagansvarlig for tverrfaglig videreutdanning i palliativ omsorg og har nesten 40 års erfaring som hospicesykepleier. Hun er styreleder i Hospiceforum Norge. Hun var med i NOU-utvalget om palliasjon til alvorlig syke og døende som ble levert Helse- og omsorgsdepartementet i 2016. Hun skrev samme året boka «Å fullføre et liv» sammen med kollega Rita Jacobsen.

Hun skygger ikke unna de krevende temaene og har i UA spurt om hvorfor hjemmet er blitt et fremmed sted å dø og om tro er vårt siste tabu.

Nora B. Kulset:

Kulset er instituttleder på Institutt for musikk og har en doktorgrad i musikkvitenskap. Faglig sett er hun opptatt av betydningen musikk har i menneskets liv både som kunstform og som hverdagslig samværsform. Videre er hun opptatt av forskningsformidling. Hun er en mester i skape engasjement hos våre lesere og er heller ikke redd for å se alt det forunderlige som skjer i akademia med et humoristisk blikk. Skrev for noen år siden et av de mest leste innleggene noen sinne i UA om sang i skolen og reflekterte deretter over hvordan det var helt uforberedt å bli utsatt for et ganske heftig mediekjør.

Kulsets elegante formuleringer gjør at vi lesere danser oss nedover teksten.

Skriv innlegg!

De to gjesteskribentene Gunhild Thunem og Christian Hallvard Dahl Nielsen har dessverre takket for seg som skribenter. UA takker for veldige fine bidrag.

Og til dere lesere som ikke er gjesteskribenter, er det bare én ting å gjøre: Skriv innlegg! Vi blir alltid glade hvis studenter og ansatte skriver innlegg til UA om ting dere har på hjertet. Det skjer mye i akademia som fortjener en grundig debatt.

Universitetskonferansen 2017: Hans Petter Hildre.
Debuterer som gjesteskribent: Benedikt Erikstad Javorovic
Eli Smeplass, gjesteskribent