NTNU Gjøvik i spissen for nytt helseprosjekt

Når det skal bygges nytt sykehus ved Mjøsas bredder, flyttes en av fem sengeposter over til kommunen. Det gir nye utfordringer som et NTNU-ledet verksted søker å løse.

Statsseekretær Anne Grethe Erlandsene i Helse- og omsorgsdepartementet sto for åpningen av verkstedet.

- Dette er faktisk første gang alle NTNU-fakultetene som er representert på Gjøvik samarbeider om et felles prosjekt, forteller Tom Johnstad.

Professoren ved Institutt for industriell økonomi og teknologiledelse er prosjektleder for det de omtaler som et nytt verksted ved NTNU i Gjøvik.

Verkstedet «Helseinn - verksted for integrerte helsetjenester» tyvstartet med et første møte fredag formiddag, selv om den offisielle åpningen først startet klokken 1300 og kuliminerte i snorklipping gjennomført av Anne Grethe Erlandsen, statssekretær i helse- og omsorgsdepartementet.

Følg UA på Facebook, Twitter og Instagram.

Skal løse nye utfordringer

Sammen med næringslivet i regionen, kommunen og spesialisthelsetjenesten skal fem NTNU-fakultet jobbe for å finne ut hvordan alle involverte aktører kan jobbe bedre sammen.

De fem NTNU-fakultetene som er involvert er fakultetene for økonomi, medisin og helsevitenskap, ingeniørvitenskap, arkitektur og design og informasjonsteknologi og elektroteknikk. Sammen med de øvrige aktørene skal de designe, organisere, utvikle og sikre datasikkerheten i de nye systemene.

Bakgrunnen for prosjektet er at Sykehuset Innlandet nå skal bygge seg nytt sykehus, og i den forbindelse skal 20 prosent av sengepostene flyttes fra sykehuset og hjem til pasienten. Med det følger det utfordringer.

- Vi hadde første møte i verkstedet i dag hvor vi fokuserte på digital samhandling. Det handler om hvordan vi kan finne digitale løsninger som sømløst kobler pasient, den kommunale omsorgssektoren og sykehuset, fortsetter professor Johnstad.

Skape felles forståelse

I første omgang skal de se på utfordringene som kan løses på kort sikt. Så skal de ta seg av de større utfordringene knyttet til samhandlingen mellom de forskjellige aktørene.

- Vi må ta de lavthengende fruktene først og vise at vi får til noe der før vi kan angripe de større.

Mye av arbeidet handler om å skape en felles forståelse av hva utfordringene er og hvordan de kan løses. En av de større utfordringene de står overfor er hvordan den biten av sykehusdriften som skal flyttes over til pasientens hjem og med det også hjemmesykepleien skal organiseres.

- Verkstedet er møte hvor aktører som vanligvis ikke snakker sammen kan møtes. Et sted hvor sykehus og akademia kan snakke med kommunen og brukergruppene om hvordan dette best kan løses.

- Gjensidig respekt

I tillegg er også det lokale næringslivet inne for å sette ut i livet de løsningene versktedet kommer opp med.

- Det er jo snakk om komplekse systemer, og akademia må inn fordi det trengs ny kompetanse, forskning og utviklingsstøtte.

Johnstad viser til den amerikanske modellen hvor store private sykehus kjøper opp og integrerer fastlegene. Den modellen er ifølge ham ikke aktuell i Norge.

- Og vi kan heller ikke overlate dette til markedet. Vi må finne en nettverksløsning hvor det er samskapning, og det er krevende. Alle må ha gjensidig respekt for hverandre. Det er ikke bare kommunene og pasientene som må forstå sykehusets behov. Sykehuset må også forstå kommunene og pasientenes behov og utfordringer.