Over halvparten av NTNUs fag har høyere poenggrense

Rekordmange kvalifiserte søkere står nå uten studieplass fordi plassene er begrenset, sa prorektor Marit Reitan på NTNUs styremøte torsdag.

NTNUs styre fikk siste nytt om årets opptak av nye studenter. Status: Økt pågang, høyere poenggrenser.

Saken er fredag kl 8.15 oppdatert med ny ingress, der sammenhengen mellom korona og antall søkere er fjernet.

Bildet endrer seg løpende nå ved studiestart, men siste opptelling onsdag viser at 9800 nye studenter hadde møtt opp til sin studieplass, fortalte prorektoren for utdanning.

Reitan pekte først på den nasjonale tendensen, der det var 12,2 prosent flere kvalifiserte søkere i Samordna opptak. Per 20. juli var det 27 prosent flere kvalifiserte søkere uten studieplass. Dette i en situasjon med 3,8 prosent flere studieplasser. Den økte pågangen har ført til høyere poenggrenser for mange fag.

- Et rekordhøyt antall kvalifiserte søkere står uten studieplass fordi plassene er begrenset. Over halvparten av NTNUs fag har økte poenggrenser sammenliknet med tidligere opptak, sa hun.

LES OGSÅ: Rekordmange søkere har fått studieplass

LES OGSÅ: Slik fordeler søkerne seg på studiene

17 000 fikk tilbud

Universitetene sender ut tilbud om studieplass til langt flere studenter enn det egentlig er plass til. Erfaringene er at det alltid vil være studenter som takker ja, men som ikke møter opp.

Vel 17 000 studenter fikk tilbud fra NTNU, over 11 000 takket ja og 9800 møtte opp. På masterstudiene (norske/nordiske) gikk det ut tilbud til vel 4000 studenter til i overkant av 2500 studieplasser. 2600 svarte ja og 2218 har møtt opp.

Følg UA på Facebook, Twitter og Instagram.

Mann- og kvinnedominans

Kjønnsfordelinga på helse- og sosialfag og på lærerutdanninga er skjev: Her er det kvinnelige søkere som dominerer. 18 prosent menn har fått tilbud om plass på helse- og sosialfag, mens på lærerutdanninga har 30 prosent fått dette tilbudet.

I motsatt ende er mannsdominansen på sivilingeniørstudiet fortsatt stor. 37 prosent av dem som har fått tilbud om plass er kvinner.

Ser vi på alle som har fått studieplass ved NTNU, så utgjør kvinnene 54 prosent.

NTNUs styre fikk også opplyst at søkerne har oppført seg som vanlig, men at responsen på ja-svar er litt høyere enn i fjor.

- Ingen effekt

Nytt av året er kjønnspoeng på profesjonsstudiet i psykologi.

- Det har ikke hatt noen effekt når vi ser på dem som har fått tilbud om plass, konstaterte Reitan.

Bakgrunnen for innføring av kjønnspoeng ved dette NTNU-studiet er den store kvinnedominansen. Av ferdige kandidater var kun 14 prosent menn, fortalte nestleder Kristine Rensvik Viddal ved Institutt for psykologi i et tidligere intervju med UA.

- Dette er et dramatisk lavt tall, som vi ikke bør ha en avventende holdning til, sa hun.