Flere elever fullfører videregående skole

Sogn og Fjordane har minst frafall.

– Regjeringens mål er at minst ni av ti skal fullføre, sier Guri Melby, kunnskaps- og integreringsminister.

78,1 prosent av elevene som begynte på videregående i 2013, fullførte skolegangen. I alle fylker fullfører nå flere elever. Sogn og Fjordane kommer best ut.

Andelen som fullfører, har økt hvert år siden 2006, opplyser Kunnskapsdepartementet i en pressemelding. Elever som tar studieforberedende, fullfører i større grad (87,6 prosent) enn de som tar yrkesfag (67,5 prosent).

Samtlige fylker har økt andelen videregående elever som fullfører og består. Sogn og Fjordane kommer best ut med 83 prosent, mens 67 prosent fullfører i Finnmark.

Men kunnskaps- og integreringsminister Guri Melby (V) mener det fortsatt er en vei å gå.

– Regjeringens mål er at minst ni av ti skal fullføre. Derfor kommer vi med en reform av hele videregående skole til våren, som skal gi alle mulighet til å lykkes, sier Melby.