Kajander fikk Kongens fortjenstmedalje

I ei høytidelig markering på Britannia ble rådgiver Anne Margrethe Kajander i dag tildelt Kongens fortjenstmedalje.

Se bilder fra overrekkelsen ved å trykke på pilene på bildet ovenfor.

Medaljen mottar Kajander for det arbeidet hun har gjort innen velferdsarbeid og internasjonalisering.

Men vi tar det hele fra starten.

I 1974 startet hun ved NTH som kontorassistent ved Institutt for numerisk institutt. I dag er navnet Institutt for matematiske fag, og både instituttleder og dekan og kolleger var med å feire den store dagen på Britannia.

For 45 år har gått og Kajander har nettopp sluttet i stillingen sin. I disse årene har hun hatt en lang karriere som administrativ rådgiver.

- Anne Margrethe Kajander har vært en flott ambassadør for NTNU og for matematikkfaget. Hun har engasjert seg i utviklinga av matematikkfaget i utviklingsland og har vært enestående i møtet med studenter fra andre deler av verden, sier instituttleder Einar M. Rønquist i ei pressemelding fra NTNU.

«I dette arbeidet har hun stått urokkelig fast ved helt grunnleggende menneskelige kjerneverdier som vennlighet, omtanke, menneskeverd og likebehandling», heter det i meldinga.

- Hun har et stort hjerte for nye utenlandsstudenter og har hjulpet med absolutt alt som kan oppleves som utfordrende i møte med Norge og NTNU, sier Rønqiust.

- Lagspill

Engasjementet hennes førte til at hun brukte fritida på jobb, la ut penger fra egen lommebok og stilte egen bil og klær til disposisjon når systemet ikke klarte å levere.

- Hun har virkelig strukket seg langt utover det som kan forventes av våre ansatte, konstaterer instituttlederen i pressemeldinga.

Videre blir det framhevet at det er ekstra stas at det denne gangen er en administrativ ansatt som blir hedret på denne måten.

-Denne medaljen handler om lagspill. Jeg ønsker å takke både fakultet og institutt for en god lagånd, og ikke minst Einar og mine kolleger på instituttet sier Kajander.

Dekan Ingrid Schjølberg legger vekt på hvor viktig et god støtteapparat er for NTNU.

-Som forsker og som leder vet jeg hvor viktig det er med et godt team. Da er gode støttefunksjoner uvurderlig. Dette er en fortjenstmedalje som sier noe om hvor viktig det er å være medmenneske og å gi av seg selv. Jeg er utrolig stolt og glad over at en administrativ ansatt hos oss nå anerkjennes av selveste Kongen. Jeg gratulerer hjerteligst, sier dekan Ingrid Schjølberg på Fakultetet for informasjonsteknologi og elektroteknikk.

Selveste kronen på verket, Kongens fortjenstmedalje, ble overrakt av Kongens stedfortreder Mona Berger, varaordfører i Trondheim.

Se bildekarusell ved å trykke på øverste bildet i artikkelen.

Varaordfører Mona Berger var stedfortreder for Kongen og fikk gleden av å overrekke medaljen.