Klart for byggestart for studenthuset i Ålesund

I løpet av året starter bygginga av Sundebygget, som skal huse en rekke studentaktiviteter.

Slik ser arkitektene for seg at Sundebygget skal se ut.

Sit-styret bestemte denne uka at det nå er forsvarlig å sette i gang, ifølge Sunnmørsposten. Styret vedtok byggeprosjektet i februar, men ville ha en ny vurdering om det er økonomisk forsvarlig etter de store tapene som følge av koronaviruset.

I Sundebygget blir det 84 hybler, treningsaktiviteter og møtelokaler, og rom for en rekke studentaktiviteter.

- Storstue på campus

Styreleder Sofie Carlsen Bergstrøm sier til Sunnmørsposten at hun er glad for å kunne være med å gi grønt lys.

– Styret lytter til studentene i Ålesund og ser verdien i at Sit har aktivitet og utvikler oss her. Vi håper å stimulere studentengasjementet, sier hun til avisa.

LES OGSÅ: Gjennombrudd for nytt studentbygg i Ålesund

Studentene har lenge savnet et slikt samlingssted.

Viserektor Annik Magerholm ved NTNU i Ålesund er også svært fornøyd med at spaden snart stikkes i jorda.

- Stor glede ved NTNU i Ålesund når Sit-styret onsdag ga klarsignal til byggingen av Sundebygget. Det skal bli spennende å følge dette frem til ferdig bygg står klart om 2 år. Sundebygget blir studentenes storstue på campus! skriver hun på Facebook.

– Vi har lenge vært veldig for Sundebygget. Vi trenger et sted å møtes og ha sosiale sammenkomster, sier Stine Romundstad, stedlig leder i Ålesund for studenttinget ved NTNU.

Spyttet i 20 mill

Også rådgiver Rolf Viddal i Sit ser også verdien av å få samlet ressursene på ett sted. Det vil være et løft for NTNU, mener han.

– Vi skal bli en god universitetsby, og ikke bare en by med et universitet,sier han til Sunnmørsposten.

Brødr. Sunde vil bidra med 20 millioner kroner for å få reist bygget. Bedriften er produsent av ekspandert polystyren, og har hovedkontor i Ålesund. I forbindelse med at bedriften markerte at den var 100 år i 2017, ønsket den å bidra til å utvikle universitetsbyen Ålesund. Som motytelse for bidraget på 20 millioner kroner, vil Brødr. Sunde bli profilert med navn når det nye bygget står ferdig, derav navnet Sundebygget.

Bygget skal stå innflyttingsklart til studiestart 2022.

Annik Magerholm Fet