20 internasjonale studenter til NTNU i november

Seksjonssjef Anja Linge Valberg mener smittevernhensynene er godt ivaretatt.

Ifølge Anja Valberg vil Internasjonal seksjon ved NTNU følge opp de internasjonale studentene med detaljert informasjon om hvilke regler de skal forholde seg til ved ankomst i Norge.

20 internasjonale studenter kommer til NTNU i løpet av november, de fleste i første halvdel av måneden, forteller Anja Linge Valberg, seksjonssjef ved Internasjonal seksjon, NTNU.

De aller fleste av studentene kommer fra land utenfor Europa, mens noen få kommer fra europeiske land.

– Studentene tilhører flere ulike studieprogram. Disse studentene er alle internasjonale mastergradsstudenter som ble tatt opp på ordinært vis til NTNUs internasjonale masterprogrammer med oppstart i høst, forteller Valberg.

Følg UA på Facebook, Twitter og Instagram.

Skal ikke bo sammen med andre

Studentene gjennomfører høstsemesteret digitalt, og skal fortsette studiene med fysisk oppmøte på campus fra og med vårsemesteret 2021.

– Hvordan er smittehensynene ivaretatt?

– NTNU samarbeider tett med Sit og Voll studentby rundt mottak av de internasjonale studentene. Studentene skal avvikle karantene på karantenehotell over en periode på 10 dager, i tråd med gjeldende regelverk. Et mindre antall av studentene har fått tildelt bolig i studentby hvor de disponerer privat bad og kjøkken – disse vil kunne gjennomføre karanteneperioden der. Det vil si at studentene ikke skal bo sammen med andre i karanteneperioden, sier Valberg.

Etter avviklet karantene flytter de inn i boliger hos Sit og Voll studentby.

– Internasjonal seksjon følger opp studentene med informasjon. Studentene har i detalj fått beskrevet hvilke hensyn de må ta ved ankomst i Norge, og hvilke regler de må forholde seg til. De har fått beskjed om å løpende forholde seg til både FHIs nettsider og NTNUs offisielle korona-sider, sier Valberg.

– Har fått karantene-info

Hun sier studentene er informert om at de ikke kan oppsøke campus eller offentlige steder mens de er i karantene.

– De er informert om norske retningslinjer for karantene og smittevern, og om NTNUs obligatoriske smittevernkurs for studenter. Internasjonal seksjon og Sit følger opp studentene med praktisk informasjon, og Sit vil også følge opp hver enkelt student i løpet av karanteneperioden, sier Valberg.

Studentene har ifølge Valberg fått beskjed om at de fra januar av skal følge undervisning på lik linje med norske studenter på sine studieprogram, forutsatt at karanteneperioden er avviklet.

– Hvorfor kommer de allerede nå i november?

– Selv om de internasjonale studentene er forberedt på å fysisk være til stede i Norge fra januar, vil ankomsten til studentene allikevel fordele seg ut over november, desember og januar. Dette har vært et nødvendig grep for å sikre et boligtilbud til studentene ved Sit. Det muliggjør også at et større antall av studentene vil ha avviklet karanteneperioden sin før semesterstart i januar, sier Valberg.

Hun utdyper at på grunn av koronasituasjonen har mange av Sits hybler som vanligvis tildeles til internasjonale studenter blitt tildelt til norske studenter.

– Hvis vi hadde avventet ankomst til januar for alle internasjonale studenter ville det sannsynligvis ikke vært mulig å sikre et tilstrekkelig antall studentboliger til de internasjonale studentene.