Skreddersydde jobber:

– NTNU må være mer ryddige i ansettelser av tidligere ledere

Kristin Dæhli i Forskerforbundet oppfordrer NTNU til å tenke seg nøye om neste gang de vil ansette en tidligere leder uten å lyse ut jobben først: – NTNU må følge norsk lov og stillinger skal utlyses.

Kristin Dæhli i Forskerforbundet sier kvalifikasjonsprinsippet skal ligge til grunn, og at stillinger skal utlyses.
Publisert

UA har skrevet om at NTNU ser ut til å finne jobber til tidligere ansatte uten å lyse ut jobbene først.

Les mer: Sørger for skreddersydde jobber til tidligere ledere.

Kristin Dæhli, nestleder i Forskerforbundet sentralt og tillitsvalgt ved Forskerforbundet ved NTNU, sier NTNU må tenke nøye gjennom om dette er riktig måte å gjøre det på.

– I tiden som ligger foran oss nå, skal flere prorektorer og dekaner skiftes ut ved NTNU. Da er det viktig at universitetet har øynene åpne, og gjør det på en ryddig og transparent måte, hvis de ønsker å finne nye jobber til avtroppende ledere, sier Dæhli.

Les også: Dekaner får andre oppgaver etter lederjobben.

Tillitsvalgte må med

Hun mener NTNU som et minimum bør ta med de tillitsvalgte i diskusjonene.

– Det er viktig å legitimere prosessen. I tilfellet med Gunnar Bovim var det styreleder som inngikk en avtale. Normalt er det en sak mellom partene, tillitsvalgte og ledere å avklare endringer i stilling og lønn. Dette er forankret i Hovedtariffavtalen, påpeker hun.

Dæhli synes det er fint at man tar vare på ledere som gjør en innsats.

– Men andre ansatte gjør jo også en god innsats, og kan også ha behov for å skifte beite. Det er sjeldent enkelt å finne løsninger innenfor systemet for dem. Det bør ikke være et sett regler for ledere og et annet sett regler for andre ansatte, sier hun.

– NTNU må følge norsk lov

Dæhli påpeker at Statsansatteloven gjelder for alle.

– NTNU må følge norsk lov og stillingene skal utlyses. Kvalifikasjonsprinsippet skal ligge til grunn. Ansatte i staten lønnes av offentlige midler og av skattebetalernes penger, sier Dæhli.

Hun mener det bør være unødvendig å opprette egne stillinger til disse lederne.

– Det er mange utlyste stillinger både ved og utenfor NTNU. Disse lederne vil nok stille sterkt i konkurransen om ulike stillinger. De trenger sjelden drahjelp ved å få en stiling spesielt designet for seg, sier hun.

Dæhli påpeker at noen tilfeller vil være IA-relaterte.

– Ved sykdom har NTNU et ansvar for å tilrettelegge. I så fall er det et unntak fra disse reglene, sier hun.

KD går ut fra at NTNU følger regelverket

Universitetsavisa har også spurt Kunnskapsdepartementet om kommentar til saken om tidligere ledere om får skreddersydde jobber ved NTNU.

UA spurte KD hvor stor frihet universitetene har til selv å avgjøre om stillinger skal lyses ut, og til å opprette stillinger til tidligere ledere. UA spurte også hva KD mener om praksisen, og om dette er noe Kunnskapsdepartementet vil se nærmere på.

Svaret fra ekspedisjonssjef Knut Børve i KD er: «KD legger til grunn at NTNU foretar ansettelser i tråd med regelverket for statlige virksomheter. Generelt kan det pekes på at arbeidsgivers styringsrett kan gi anledning til å omdefinere innholdet i stillinger. Ut over dette har vi ikke nærmere kommentarer til den aktuelle saken.»