Hjemmekontor:

- Uenig i at vi holder kortene tett til brystet

NTNU sier det er beklagelig at fagforeningene ikke har fått beskjed om at retningslinjer for hjemmekontor er forsinket, men nekter for at de holder kortene tett til brystet.

De nye retningslinjene for hjemmekontor skulle etter planen vært klare i løpet av høsten.

- Det er beklagelig at fagforeningen ikke har fått beskjed om forsinkelsen, og det skyldes at vi inntil nylig har holdt på ambisjonen om å bli ferdige som planlagt, sier HR- og HMS-sjef ved NTNU, Arne Kristian Hestnes.

Tidligere denne uken reagerte Norsk Tjenestemannslag (NTL) og Forskerforbundet på at retningslinjene for hjemmekontor, som skulle være ferdige i løpet av høsten, nå er utsatt på ubestemt tid.

Nestleder i NTL, Thomas Ferstad, mente blant annet at NTNU har holdt kortene nært brystet i arbeidet med de nye retningslinjene.

Følg UA på Facebook, Twitter og Instagram.

Erkjenner forskjeller

- Jeg er uenig i at vi holder kortene tett til brystet når det gjelder innholdet i saker som omfattes av medbestemmelse, men for at fagforeningene skal kunne komme med gode innpill og konstruktive forslag er min erfaring at de ønsker å gjøre det ut fra et konkret skriftlig saksfremlegg, og det er dette saksfremlegget vi ikke er ferdige med, kommenterer Hestnes og legger til:

- Når vi synes det er godt nok, legger vi det frem for drøfting, og vi vil gjøre justeringer hvis foreningene har konstruktive forslag. Vi har forøvrig ukentlige møter med fagforeningene, og en god løpende dialog.

Når det gjelder forskjellsbehandlingen av ansatte som følge av økonomiske forskjeller fakultetene mellom, ser ikke Hestnes bort fra at NTLs beskrivelse av virkeligheten stemmer.

De rike fakultetene ordner, ifølge NTL, det gjerne slik at ansatte får tilsvarende utstyr på hjemmekontoret som de har på campus, mens de ansatte ved de fattigere fakultetene må ta til takke med den bærbare datamaskinen ved kjøkkenbordet.

- Den økonomiske situasjonen ved de ulike enhetene ved NTNU er uansett en faktor som setter begrensninger og gir ulike forutsetninger for innkjøp. I et felles hjemmekontorreglement vil vi uansett foreslå et betydelig handlingsrom for individuelle og lokale vuderinger, nettopp fordi behov og situasjoner er så forskjellige, sier Hestnes.

Kontorutstyret kan flyttes hjem

Noen felles prinsipper og normer for blant annet utstyr skal dog inn i de nye retningslinjene for å avhjelpe de lokale vurderingene, forteller HR- og HMS-sjefen. Han legger imidlertid til at det i en nedstengningssituasjon som utgangspunkt, er det utstyret en har på jobb som skal flyttes hjem.

- Det var prinsippet i mars og er det fremdeles. I en varig hjemmekontorordning kreves det bedre og mer fast tilrettelegging hjemme, og vi ser nå at en del enheter rigger seg i retning varige hjemmekontorordninger. I de tilfellene vil retningslinjene være anvendelige.

Hestnes påpeker også at det i de nye retningslinjene vil være krav om at hjemmekontor skal avtales individuelt og kun for perioder på maksimalt seks måneder.