Rektor om ingen skoleksamen våren 2021: - Beslutninga er endelig

Det blir heller ikke eksamen med tilsyn til våren. Beslutninga er endelig.

Det kan gjøres unntak fra regelen om ingen skriftlig eksamen med tilsyn  i helt spesielle tilfeller. Unntak besluttes av rektor Anne Borg. Terskelen for å innvilge unntak vil være høy.

Artikkelen er oppdatert 08.15 med mer utførlig informasjon.

Som UA meldte onsdag: NTNU dropper skoleeksamen våren 2021. Rektor ønsker å sikre at vårens eksamener blir forutsigbare både for studenter og ansatte. Er viruset tilnærmet bekjempet utpå vårparten, blir det ikke endringer. Beslutninga er endelig.

Det har ligget i kortene ei stund. UA har tidligere skrevet at det var stor oppslutning blant dekanene for å ha digital hjemmeeksamen også til våren. At det nå blir slik, innebærer en tredje runde uten eksamen med tilsyn (skoleeksamen): vårsemesteret 2020, høstsemesteret 2020 og vårsemesteret 2021.

Emner som har skoleeksamen må endre vurderingsform slik at studentene prøves på en annen måte. De kan gjøres om til hjemmeeksamen med samme lengde - eller kortere - som skoleeksamen, skriver Innsida. Emnet kan også få en annen vurderingsform, for eksempel mappevurdering, muntlig semesteroppgave eller prosjektoppgave.

Praktisk og muntlig eksamen hvor det er nødvendig med fysisk oppmøte, kan gjennomføres hvis gjennomføringa er forsvarlig ut fra smittehensyn. Alternativt kan muntlig eksamen arrangeres digitalt.

Det kan gjøres unntak fra regelen om ingen skriftlig eksamen med tilsyn i helt spesielle tilfeller. Unntak besluttes av rektor. Terskelen for å innvilge unntak vil være høy, skriver Innsida.

LES OGSÅ: Mål om at flest mulig får bokstavkarakterer

Opprinnelig planla NTNU å ha en viss andel skoleeksamener før jul. Smitteoppblomstringa, særlig i Trondheim, fikk NTNU til å snu på flisa. 3. november annonserte NTNU at alle skoleeksamener gjøres om til hjemmeeksamen. Et par uker seinere formidler de antakelig samme budskap for våren 2021.

Her kan du lese noen av UAs saker om eksamen og juks:

1100 studenter gikk opp i dette faget, ingen strøk

Studenter innrømmet at de jukset

Stoler på studentene selv om det blir lettere å jukse

- Tradisjonell eksamen måler kunnskap best

Verbalt basketak om juks, tillit og kontroll

Studenter vurderer å møte opp til tross for symptomer

Økning i utestengelse på grunn av juks

Utestengelse: - Det var som forventet

Kraftig nedgang i strykprosent i år