Tord fra NTNU er månedens lærling

Siste uka i måneden gir Trøndelag fylke leserne et innblikk i arbeidsdagen til en trøndersk lærling. Månedens lærling er Tord Rømo ved NTNU.

Tord Rømo er lærling ved NTNU.

Rømo er lærling i Kontor- og adminstrasjonsfaget. Nå er han i full sving på NTNU og styrer med alt fra klagesaker, nettsider og utsendelser av karakterer.

- Jeg liker meg godt fordi det er hyggelige kolleger her og jeg får prøvd meg på mange ulike arbeidsoppgaver, sier han i et intervju på fylkets hjemmeside (se filmsnutten nederest i saken).

I Trøndelag er det om lag 5000 lærlinger. Mangfoldet er stort: Rundt 200 ulike fag og løp kan føre fram til et fagbrev eller svennebrev.

Trøndelag fylke ønsker med månedens lærling å løfte fram lærlinger som trives i jobben. De vil også formidle bredden i valgmuligheter.

NTNU opprettet Opplæringskontoret i 2015 og mange lærlinger har hatt sin læretid ved universitetet. Her i Universitetsavisa har dere blitt kjent med noen av dem:

Benjamins fravær var skyhøyt. Nå er han dyktig mekaniker på NTNU

Som første NTNU-lærling fikk Emma dra på utveksling i Brussel

Lærlinger skal jobbe to måneder i Italia

Lærlinger fra NTNU i koronakarantene

Stadig flere tar fagbrev ved NTNU