Tilsetting av to nye prorektorer på NTNU er rett rundt hjørnet

På styremøtet torsdag blir det klart om Bjarne Foss og Toril A. Nagelhus Hernes kan fortsette som prorektorer.

Toril A. Nagelhus Hernes og Bjarne Foss ønsker å fortsette som prorektorer.

I dag er Foss prorektor for forskning og formidling. Hernes er prorektor for nyskaping. Begge søkte da de to prorektorstillingene ble utlyst for nye fire år tidligere i år.

Den tredje prorektoren er allerede ansatt. Marit Reitan er prorektor for utdanning. Trekløveret utgjør NTNUs lederteam sammen med rektor Anne Borg.

Det er fire søkere til stillinga som prorektor for forskning og formidling: Nåværende prorektor professor Bjarne Foss, professor Tor Grande, seniorforsker Hilde Færevik og professor Anne Cathrine Elster.

Sistnevnte har også søkt jobben som prorektor for nyskaping. De andre to søkerne er dagens prorektor Toril A. Nagelhus Hernes og seniorforsker Nathalie Labonnote.

Hernes er ekspert på medisinsk teknologi og var instituttleder ved Institutt for sirkulasjon og bildediagnostikk før hun ble prorektor for fire år siden.

Bjarne Foss var professor ved Institutt for teknisk kybernetikk og mangeårig medlem av NTNUs styre.

Ansettelse av prorektorer er for perioden 1/8-21 til 31/7-25.

Følg UA på Facebook, Twitter og Instagram.

Svært mange av lederne på NTNU er ansatt på åremål for fire år. Etter at de to prorektorene er ansatt, står universitetet overfor en stor ansettelsesrunde. Dekaner, viserektorer, museumsdirektør og instituttledere skal ansettes for fire nye år. Lederne har mulighet til å sitte i tre åremålsperioder, altså i 12 år.

LES OGSÅ: Disse har søkt på 13 lederstillinger

LES OGSÅ: Søker på tre toppjobber: - Det er Anne Borgs skyld

Det er ventet at dekanene blir ansatt tidlig på nyåret, mens 55 instituttlederstillinger ansettes i løpet av første halvår 2021. Søknadsfristen er satt til 24. januar 2021.

LES OGSÅ: Sa ja til faglighet, nei til management