Ansatte og studenter på Dragvoll protesterer mot at AtB ikke starter opp rute 17 som planlagt. Bussruta skulle avlaste rute 5 og gå fra Hallset til Dragvoll via Gløshaugen.
Tommelen opp for kollektivtransport. Masterstudent Tina Louise Ringstad Larsen hadde gledet seg til å ta rute 17.Privat
Planleggerne glemmer at det ikke er så lett å komme seg til Dragvoll, tror førsteamanuensis Solveig Bøe.Solveig Mikkelsen
- Trist at AtB utsetter ny rute, sier seniorrådgiver Sidsel Kristensen i Driftsavdelingen.NTNU
- Det jeg reagerer mest på, er den dårlige timinga. Noe av poenget med omlegginga av parkeringspolitikken ved NTNU, er å få færre til å kjøre bil og flere til å ta buss. Da burde kollektivtilbudet bli bedre utviklet i tråd med dette, sier stipendiat Per Esben Svelstad ved Institutt for språk og litteratur.
Forventer dialog
Svelstad blir ikke direkte berørt av AtBs beslutning, men er oppgitt over at to offentlige instanser ikke greier å samkjøre seg bedre.
- Det er ikke NTNUs ansvar å stå for kollektivtilbudet her i byen, men man burde forvente at universitetet har en dialog med AtB om busstilbudet i forbindelse med innføring av parkeringsavgift. Hvis NTNU hadde vært mer aktive, ville kanskje AtB prioritert annerledes, sier han.
AtB hadde opprinnelig planlagt at rute 17 skulle starte opp fra 2. januar. Men etter krav fra fylkeskommunen om å kutte i utgiftene til kollektivtransport, bestemte selskapet seg for å utsette oppstarten til august.
Må fortsatt innom sentrum
Dette betyr at studenter og ansatte på Byåsen fortsatt må innom sentrum for å komme seg videre til Dragvoll. Med rute 17 kunne de ha kommet seg raskere til campus, som skulle gå fra Hallset, via St. Olavs Hospital og Lerkendal, til Dragvoll. Det var også meninga at den nye ruta skulle avlaste de allerede overfylte bussene på rute 5.
NTNU innfører avgift på parkering fra 1. mai og har som målsetting å få flere til å benytte kollektivtransport til og fra jobb.
- Jeg har tidligere bodd på Byåsen og det tar lang tid å reise med buss til Dragvoll. Bussene går innom sentrum og tar med seg mange underveis. Med rute 17 ville mange spart reisetid, og sannsynligvis er det mer fristende for mange å reise med buss når rutetilbudet er mer direkte, sier Svelstad.
Surt med kutt
- Nå er rute 17 utsatt til august, mens NTNU innfører avgift på parkering fra 1. mai. Det er uansett ikke snakk om mange måneder før tilbudet er på plass?
- Nei, det er ikke mange måneder, men folk skal likevel på jobb i mai og juni. En del hadde nok planlagt å ta ruta fra nyåret. Da er det surt når de rett før jul får beskjed om at tilbudet ikke blir noe av.
En av dem som blir rammet av AtBs kuvending, er masterstudent Tina Louise Ringstad Larsen. Hun reiser daglig med buss fra Byåsen til Dragvoll.
- Jeg hadde gledet meg veldig til at rute 17 skulle starte opp og ble kjempeskuffet. Jeg hadde planlagt å ta denne ruta fra januar. Slik det er i dag, er det tidkrevende å pendle fra Havstein til Dragvoll, sier hun.
Håper utsettelsen droppes
Larsen forteller at hun i dag enten tar rute 5, eller går fra Byåsen til Lerkendal og tar bussen derifra.
- Det går faktiske fortere å gå til Lerkendal enn å ta bussen via sentrum, sier hun.
Dragvoll-studenten reagerer også på at AtB ombestemte seg rett før jul, på så kort varsel. Ikke minst siden det ikke er mange månedene siden AtB lanserte den nye ruta. Larsen opplyser at hun har flere medstudenter som bor på Byåsen og studerer på Dragvoll. De er heller ikke glade for at AtB velger å vente til august med å starte opp bussforbindelsen.
Nå håper hun at AtB hører på kritikken og dropper utsettelsen. Stipendiat Per Esben Svelstad har derimot ikke særlig håp om at selskapet skifter syn.
- For framtida håper jeg at NTNU er mer aktive overfor dem som tilbyr kollektivtrafikk. NTNU er en svært stor arbeidsgiver med mange studenter, så AtB burde se seg tjent med å ta hensyn til våre transportbehov, mener han.
Trist avgjørelse fra AtB
Også førsteamanuensis Solveig Bøe ved Institutt for filosofi og religionsvitenskap rister på hodet over AtBs beslutning:
«…NTNU vil altså at flere reiser kollektivt og innfører parkeringsavgift for å stimulere til det. Samtidig bedres ikke kollektivtilbudet, men det antydes det motsatte… Tror ellers det er lett for planleggerne å glemme at det ikke er like lett for folk å komme seg kollektivt til Dragvoll som til Gløshaugen», skriver hun i et debattinnlegg i UA.
- Det er selvsagt trist at AtB har tatt denne avgjørelsen. NTNU ønsker at så mange gulrøtter som mulig skal være på plass innen den nye parkeringsordningen trer i kraft, sier seniorrådgiver Sidsel Kristiansen i Driftsavdelingen.
Vil ha best mulig tilbud
Det er Driftsavdelingen som har ansvaret for å innføre parkeringsavgiften fra 1. mai, og som jobber med å få på plass sykkelparkering, nye garderober og bedre lademuligheter for elbil. Målsettinga er å gjøre det attraktivt for folk å la bilen bli stående igjen hjemme.
- NTNU ønsker å bidra til at kollektivtilbudet skal bli så optimalt som mulig både for ansatte og studenter. Vi kommer derfor med innspill til aktuelle aktører for å påvirke dette. NTNU kan være en aktiv pådriver, men vi har ikke mulighet til å avgjøre hvordan AtBs tilbud skal være, sier hun.
Kristiansen opplyser at NTNU har vært i kontakt med flere aktører, blant annet Miljøpakken, i forbindelse med ny parkeringspolitikk. De vil også fortsette samarbeidet med AtB, Jernbaneverket og NSB.
- Vi vil se på hvilke muligheter som finnes for å bedre dagens tilbud. Vi vil jobbe mot at kollektivtilbudet bedres både til Gløshaugen og til Dragvoll, og dette vil være en vinn-vinn-situasjon for alle parter, sier hun.