Rute 17 blir NTNUs «campusbuss»

Firmabusskort, fjerning av holdeplass og mer direkte bussrute mellom Dragvoll og Gløshaugen skal lette transportflyten.

Publisert Sist oppdatert

AtB skulle egentlig starte opp rute 17 fra nyttår. Ruta blir imidlertid først klar ved semesterstart kommende høst. Da skal bussen fra Hallset til Dragvoll lette transporten for både ansatte og studenter ved NTNU mellom campusene.

Skal spare fem minutter

Den planlagte ruta går forbi Marienborg, over sykehusbrua, forbi Kunnskapssenteret, via Elgeseter gate og opp Torbjørn Bratts vei. Uten «omveien» via Dybdahls veg, skal tidsbesparelsen være på 4-5 minutter mellom Dragvoll og Gløshaugen.

Driftsavdelingen ved NTNU var nylig i møte med AtB, fylkeskommunen, kommunen, Jernbaneverket og miljøpakken. Der argumenterte de blant annet for at busstidene må koordineres med togtidene på Marienborg, for å tilrettelegge for togpendlere.

- Rute 17 blir en form for campusbuss, men skal driftes som en vanlig rute av AtB, sier seniorrådgiver Jens Petter Nygård i driftsavdelingen.

LES OGSÅ: Anbefaler direktebuss fremfor samlet campus
LES OGSÅ: Bergen hyller campusbussen

Vil fjerne holdeplass på Gløshaugen

En mulig campusbuss var et av punktene på tiltakslista da det ble avgjort å endre parkeringsreglement ved store deler av NTNUs områder.

- Det ble veid for og mot, men man landet på at vi heller vil jobbe sammen med aktørene for å sørge for at kollektivtilbudet blir bedre. Bussforbindelsen er allerede såpass god at innsatsen ved å ha et eget busstilbud ikke ville ha stått i forhold til utbyttet, sier Nygård.

Nygård forteller også at driftsavdelingen jobber for å få fjernet den ene holdeplassen i Høgskoleringen for å korte ned på busstiden. Det er videre et ønske om å gjøre Høgskoleringen om til kollektivfelt over platået.

LES OGSÅ: Dragvoll må vente på bedre busstilbud

Busskort og elbiler til utlån

NTNU innfører avgift på parkering fra 1. mai, og har som målsetting å få flere til å benytte kollektivtransport til og fra jobb. Dette må alle naturligvis betale selv, men i arbeidstiden kan bussreiser betales med firmakort.

Ifølge Nygård er det allerede enkelte avdelinger som benytter seg av dette.

- Det fungerer slik at man har kort som flere kan bruke liggende på avdelingene. Dette kan alle avdelinger skaffe seg, men det er ikke sikkert denne ordningen er godt nok kjent, sier han.

Det er foreløpig ikke avklart om organiseringen av eksempelvis busskort og elsykler skal organiseres avdelingsvis, eller om driftsavdelingen skal ta ansvar for dette.

Hele målsetningen med å innføre parkeringsavgiften er å gjøre det attraktivt å sette igjen bilen hjemme.

Tre kroner i timen

- Vi hører av mange at de tror det kommer til å koste 500 kroner for parkeringsoblat per måned. Det stemmer ikke. Du betaler etter hvor lenge du står parkert. Det blir tre kroner timen for ansatte som har registrert bilen sin, eller 25 kroner timen for besøkende, sier Nygård.

Men ingen av plassene på platået på Gløshaugen blir tilgjengelige for tre kroner timen, med mindre man har særskilte behov.

Det jobbes også med å få på plass flere sykkelparkeringsplasser, flere nye garderober og bedre lademuligheter for elbil. Målsettinga er å gjøre det attraktivt for folk å la bilen bli stående igjen hjemme.

Andre tiltak er opprettelsen av en bilpool, der ansatte kan booke elbiler etter behov. Innkjøpsprosessen er i gang. Antallet biler kan økes om behovet viser seg å være større enn antatt. Fra før har flere avdelinger egne biler.

Det har ikke lykkes Universitetsavisa å komme i kontakt med AtB.

Følg Universitetsavisa på Facebook og Twitter.