Ytring:

Studiestøtte er bra, men borgerlønn er bedre

En kampsak i studentpolitikken er at studiestøtta må økes og knyttes til grunnbeløpet i folketrygda. Det ville vært bra, men innføring av borgerlønn ville vært bedre, mener student og bystyrerepresentant Line Fjørstad.

Student og politiker Line Fjørstad mener studentene bør gå inn for borgerlønn.

Borgerlønn er ei grunninntekt som utbetales betingelsesløst til alle hver måned. Innføring av borgerlønn bryter både med prestasjonskrav for å få studiestipend og med aktivitetsplikt for å få sjukepenger. Likevel vil jeg hevde at borgerlønn er en naturlig forlengelse av den universelle velferdsstaten og et tillitsbasert samfunn.

Ubyråkratisk ordning

Sju nobelprisvinnere i økonomi snakker om det. Teknologigründere som Tesla-sjef Elon Musk snakker om det. EUs justiskomité gikk så langt som å be alle EU-landene «seriøst vurdere borgerlønn». Dagens arbeidslinje - med en jungel av støtteordninger på sida - anerkjenner ikke at mange av oss i perioder har vansker med å stå i full jobb. Derimot kan en ubyråkratisk ordning frigi energi til å finne jobb, bli frisk, skape noe, bidra frivillig eller pleie et familiemedlem. Miljøpartiet De Grønne vil utrede borgerlønn tilpassa norsk kontekst og gjennomføre pilotforsøk for å samle erfaringer om virkning og innretning.

Studentene bør gå for borgerlønn

Da vi foreslo dette for bystyret i Trondheim var det kun ett annet parti som stemte for, nemlig Pensjonistpartiet. De ser kanskje likheten med minste pensjonsnivå som er en garantert ytelse fra folketrygda.

En framoverlent studentbevegelse med visjonene i orden burde gå inn for borgerlønn. Det kan sjølsagt ikke løse alle sosiale utfordringer, men innføring av borgerlønn vil være et viktig bidrag til å sikre velferd og livskvalitet på en bærekraftig måte.