Feil i Inspera: Eksamener ble ikke vist som levert

Eksamenssystemet NTNU benytter sliter i hele landet for øyeblikket.

Inspera er verktøyet NTNU benytter for majoriteten av sine eksamener.
Publisert Sist oppdatert

Klokka 08.00 4. juni meldte Inspera at problemet er løst.

Akkurat nå er det mange studenter som har eksamen i den digitale plattformen Inspera assessment. Ifølge Innsida er det i dag problemer med plattformen blir det i dag forsinkelser som skyldes tekniske peroblemer. Innleverte eksamensoppgaver ikke får status «Levert» umiddelbart etter at prøvens sluttid er passert.

Dette medfører at studentene ikke får tilgang til dagens avlagte prøver i arkivet sitt like etter prøveslutt, og sensor vil ikke kunne starte sensur før kandidatenes status er endret til «Levert».

Ifølge Innsida, jobber Inspera med å rette opp feilen. Eksamensoppgavene er lagret i Inspera og vil automatisk få status som levert så snart feilen er rettet. Studentene vil da få tilgang til prøvene i arkivet sitt.

Det er ingenting studentene og faglærere kan gjøre annet enn å vente på at feilen løses. På Innsida skrives det også at det ikke er noen grunn til å være bekymret for at besvareleser går tapt, da disse skal være lagret på riktig måte, selv om de ikke vises for studentene.

Problemet skal angå Inspera nasjonalt. Og NTNU meldes å være i dialog med selskapet. Inspera benyttes av utdanningsinstusjoner i Norge og internasjonalt.

Følg UA på Facebook, Twitter og Instagram.