Joint Research Centre:

Kinesere på gjenvisitt

Samarbeidet mellom Shanghai og Trondheim skal nå spikres i tre konkrete forskningsprosjekt om fornybar energi. I løpet av de neste dagene skal forskerne velge mellom felt som vind, nedkjøling, karbonlagring og smartgrid.

Ren energi. Professorene Ruzhu Wang (SJTU) og Arne M. Bredesen (NTNU) samarbeider om forskning på fornybar energi gjennom et felles Jiont Rresearch Center mellom Shanghai og Trondheim.

- Kina er i ferd med å bli forskningsledende, og det er viktig for NTNU å samarbeide med de beste i Kina. Shanghai Jiao Tong University er toppnotert i Kina, og er dermed strategisk viktig for NTNU, sier Kari Melby, prorektor for forskning ved NTNU.

For andre gang er forskerne i samarbeidet mellom NTNU og Shanghai Jiao Tong University (SJTU) samlet til workshop, denne gangen på Lerchendal gård i Trondheim. I 2010 signerte de to institusjonene en avtale om et Joint Research Centre (JRC) for fornybar energi. I løpet av de neste dagene skal samarbeidet endelig resultere i tre konkrete prosjekt.

Nullutslipp og smartgrid

De neste dagene er femten representanter fra SJTU på gjenvisitt i Trondheim for å bestemme nøyaktig hva avtalen om et Joint Research Center for fornybar energi skal innebære. Her møter de et førtitalls forskere og andre fra NTNU, Sintef, Statoil og Norges forskningsråd.

På workshopen deltar forskere på felt som nullutslippshus, LNG-teknologi, karbonfangst, offshore vindforskning, smartgrid og analyse av energisystemer. Ikke bare teknologimiljøene, men også samfunnsfag, humaniora og arkitektur er representert.

Muligheter for industrien

- I 2010 produserte Kina 20 prosent av verdens vindenergi. Her er det gode muligheter for samarbeid mellom norske bedrifter og Shanghai electricity company, sa Ruzhu Wang, professor ved Institute of refrigeration and cryogenics ved SJTU i sitt innlegg. Gruppen ble også formanet fra Nina Sindre fra prorektors stab om at tiden nå er inne for å spikre konkrete planer om samarbeid med norsk industri.

Kina satser

Ifølge Ruzhu Wang har det kinesiske vitenskapsakademiet formulert fem hovedsatsningsområder for fornybar energi for de neste ti årene. På listen står både energikonservering, rensing av kull og annet fossilt brennstoff, alternativ energi som sol, vind, biomasse og lagringsteknologi og smartere måter å distribuere, lagre og nyttiggjøre seg energien. SJTU har 40 000 studenter og er rangert blant Kinas beste. Her satses det nå på forskningsprosjekter som omhandler atomenergi, gasskraftverk fra kull med C02-rensing, smartgridteknologi for offshore vindmølleparker og solenergi til industrien.

- Og det kommer mer, sier Wang, som tror fornybar energi er et godt område for samarbeid med NTNU:

- Å møtes her i Trondheim gir en god plattform for det videre samarbeidet, sier Wang.

Vennskap på tvers

- Det har tatt tid, men nå er vi i gang, sier Arne M. Bredesen, professor ved Institutt for energi og prosessteknikk ved NTNU. Han er leder for samarbeidet og har kjent Wang gjennom flere års arbeid gjennom internasjonale fora.

- Det meste handler om vennskap og personlige relasjoner, sier han.

Ny samarbeidsmodell

- Dette er ikke et top-down-prosjekt, men har grodd frem gjennom professor-til-professor-kontakt, sier Kari Melby, prorektor for forskning.

Like fullt er både måten å samarbeide på og institusjonene nye for hverandre. Her skal to universiteter veves inn i hverandre, med felles phd- og masterprogram, sommerskoler, postdocer og forskningsprosjekter.

- Vi lager en ny institusjonell ramme som kan bli modell for andre internasjonale samarbeid, sier Nina Sindre, seniorrådgiver i prorektors stab for forskning.

Norden tones ned ?- Kina løftes fram

Utløser millioner til Kina-samarbeid

Avtalen i boks: Fremhevet felles trekk