- Christoffer-saken ga oss en vekker

Regionalt kunnskapssenter for barn og unge vil bidra til å avdekke mishandling på et tidlig stadium. Det var et av temaene da senteret hadde åpningsmarkering torsdag.

Det nye kunnskapssenteret så dagens lys ved årsskiftet og inviterte til åpning i sine lokaler i Klostergata på Øya i Trondheim. Her snakket leder Odd Sverre Westbye blant annet om hvordan saker i media det siste året har synliggjort viktigheten av å bedre tjenestene for barn og unge.

Vil kurse mange yrkesgrupper

Saken om Christoffer Gjerstad Kihle som døde etter mishandling, har vært blant de mest omtalte sakene i media de siste årene.

- Den har gitt oss en vekker. Vi arbeider jo for å forhindre at slikt skal skje. Vold i nære relasjoner er det siste tabuområdet i Norge, og vi ønsker helt andre holdninger til å varsle når det er mistanke om slikt. Vi vet at flere barn dør årlig i Norge som følge av omsorgssvikt, og vi vet det er store mørketall, sier Westbye til UA.

Regionalt kunnskapssenter for barn og unge (RKBU) har som overordnet mål å øke kvaliteten på tjenester som håndterer barn og unge. Det inkluderer forskning og kursing av alt fra førskolelærere til lærere, helsesøstre, fastleger og andre yrkesgrupper.

Økt fokus på samarbeid

Under åpningsmarkeringen var samarbeid et gjennomgående emne. Representanter fra HiST, samt flere av de andre RBKU-avdelingene i landet oppfordret til samarbeid og kunnskapsutveksling.

- Hvis vi samarbeider kan vi få til mye mer enn vi kan hver for oss, sa Westbye.

RBKU i Klostergata består av RBUP (Regionsenter for barn og unges psykiske helse) og Barnevernets utviklingssenter (BUS) som er slått sammen etter en beslutning fra Regjeringen.

Det samme er gjort i Bergen og Tromsø.

- Ønsket om en fusjon kom ut fra en erkjennelse av at mange av de barna som får hjelp fra de to fagfeltene, er de samme barna. Barn som får et tilbud hos barnevernet, har ofte behov for psykiske helseverntjenester også, har Westbye tidligere sagt til Universitetsavisa.

- Viktig skritt

Turid Moseid fra Helsedirektoratet omtaler åpningen av det nye senteret på Øya som et viktig skritt.

- Det står veldig tungt å få psykisk tenkning inn på arenaene der barn og unge ferdes. Både helsemyndighetene og departementet ser frem til å få en sterk og slagkraftig enhet her i Midt-Norge, sa hun til de fremmøtte.

RBKU består per i dag av seks vitenskapelig ansatte, en administrativt ansatt og en professor i bistilling fra Dragvoll.

Fra Regionsenter for barn og unges psykiske helse ved DMF kom det 15 vitenskapelig ansatte samt fire professorer i bistillinger, fire fra administrasjonen og instituttleder Westbye. I tillegg hadde senteret 15 PhD-kandidater, som i hovedsak er eksternt finansierte.