Flere publiserer mer

Mengden vitenskapelig publisering stiger stadig. Aller mest gledelig er at det endelig ser ut til å løsne for andelen vitenskapelig publisering på toppnivå. - Påskeglede, sier Randi Tyse Eriksen.

- Dette må vel være snadder for NTNU-ledelsens påskeegg, spør Tyse Eriksen, NTNUs ansvarlige for å rapportere publiseringstall til den nasjonale databasen, Cristin.

Lovende for toppforskningen

Tallene for 2012 er på det nærmeste klare. 23 prosent andel på nivå 2 er to prosentpoeng opp fra 2011.Mengden vitenskapelig publisering er kanskje den fremste indikatoren på hvor godt universitetet har gjort det på forskning.

Det har vært universitetets klare strategiske mål at en av fire vitenskapelige artikler skal være på nivå 2 – også kjent som tidsskrifter på internasjonalt toppnivå. Det ser ut til å løsne i forhold til dette måltallet.

De siste årene har det vært få tendenser til at NTNU skulle nå målet uten nye tiltak. Tallene har vaket rett over 20-tallet. «Hovedkonkurrentene», Universitetet i Oslo og i Bergen, har en høyere andel topp-publikasjoner. Tall fra DBH viser henholdsvis 28 og 26 prosents andel på nivå 2 for 2011.

Tyse Eriksens tall for 2012 er fremdeles uoffisielle, ettersom rapporteringsfristen for norske institusjoner er rett over påske. Det er uansett lite sannsynlig at fordelingen mellom publikasjoner på nivå 1 og 2 vil endre seg fram mot fristen.

Nytt av året: «Ahead of print»

Måling på konkrete tellekanter som dette er fremdeles en relativt ny øvelse for norske universiteter. Samlet har registrert vitenskapelig publisering økt kraftig. NTNU-tallene viser at det har vært langt vanskeligere å øke andelen på den begrensede mengden tidsskrifter som Norsk vitenskapsindeks godkjenner som nivå 2.

Tendensen fortsetter: Total vitenskapsproduksjon økte også i 2012. Økningen her er på hele 13 prosent.

Tyse Eriksen heller litt kaldt vann i årene: Det er fra rapporteringsåret 2012 tillatt å ta med artikler «ahead of print» med doi-nummer, altså artikler som er i publiseringskøen hos forlagene. Ventetiden fra godkjenning til trykking kan være lang i mange tidsskrifter.

Det betyr at hele, eller deler av, økningen kan skyldes «ahead of print».