Gla’-tall for NTNU-publisering

NTNU kommer ut med sterk vekst i antall publikasjoner de seneste årene, langt høyere enn «hovedkonkurrentene» i Oslo og Bergen.

publisering ntnu 2007-2012

På dekanseminaret på Lerkendal gård, mandag, presenterte rektor Torbjørn Digernes NTNU-tall som viser en sterk framgang i antallet publikasjoner, sammenlignet med Universitetene i Oslo og Bergen.

Veksten var på over 13 prosent fra 2011 til fjoråret, mens Universitetet i Bergen oppnådde en moderat vekst på vel fire prosent, mens Universitetet i Oslo gikk marginalt frem med 0.6 prosent.

Trondheim med størst framgang

I likhet med utviklingen i sektoren generelt, har det vært en formidabel økning i antallet publiseringer siste tiårsperiode. Tall fra Rektors stab for forskning viser 55 prosent økning på vitenskapelig nivå 1, og 80 prosent på nivå 2 i perioden 2007 til 2012. Sammenlignet med Oslo og Bergen har NTNU den klart sterkeste veksten i perioden.

Trondheimsuniversitetet har da også gjort det skarpt i fordelingen av pengepotten som følger publikasjonspoeng i den såkalte Resultatfordelte omfordelingen (RBO). Veksten i publikasjonspoeng er på over 50 prosent i femårsperioden.

Yngre universiteter, som UMB på Ås og Universitetet i Nordland, gjorde de prosentvise største hoppene fra 2011 til i fjor – riktignok fra et lavere nivå.

Nivå 2 på stedet hvil

Det virker langt mer overkommelig for fakultetene på NTNU å øke det totale antallet publikasjoner, enn det er å øke andelen på øverste vitenskapelige nivå.

Malurten i begeret er at andelen publikasjoner på øverste vitenskapelige nivå står på stedet hvil. NTNUs strategiske mål har lenge vært å ha én av fire publikasjoner på nivå 2. Fremdeles har universitetet nok med å karre seg over 20-tallet – en andel som har ligget fast i flere år.

UiO oppnådde i fjor 26,2 prosent, og UiB 24,6.

NTNUs prognose fra tidligere i år var en smule optimistisk, viste det seg.

LES OGSÅ: - Påskeglede: 23 prosent på nivå 2