Her er Nobel-parets råd til andre forskere

May-Britt og Edvard Moser ble hedret i aulaen i hovedbygningen på Gløshaugen.

Det ble champagne, også onsdag, for de ferske nobelprisvinnerne. Her er de på scenen sammen med NTNU-rektor Gunnar Bovim under festmarkeringen i aulaen i hovedbygningen på Gløshaugen.

Politikere, kolleger og det meste som er av NTNU-ledere var blant de fremmøtte som fylte aulaen til randen da Moser-paret skulle hedres med en festmarkering onsdag ettermiddag.

- Alle rektorer lurer på hva som skal for å få nobelprisvinnere, sa Bovim i innledningstalen.

- NTNU, ropte May-Britt Moser før hele forsamlingen brøt ut i latter.

Ordføreren: «En uvirkelig opplevelse»

Bovim fortsatte med å hylle nobelprisvinnerne for deres evner som teambuildere.

- Dere kom hit i 1996 og startet fra scratch. Nå har dere over 100 ansatte, sa rektoren.

Trondheimsordfører Rita Ottervik beskrev nyheten om at Moser-paret hadde fått Nobelprisen som «en uvirkelig opplevelse».

- Jeg er veldig glad for at Trondheim får en liten del av denne gleden. Jeg kan ikke tenke meg et annet forskningsområde som illustrerer NTNUs visjon, «kunnskap for en bedre verden», bedre, sa hun før hun inviterte nobelprisvinnerne og hele Kavliinstituttet til middag i Erkebispegården etter prismottakelsen i Stockholm.

Slipper slips

Innbydelsen kom også med en lovnad om at Edvard Moser skulle slippe å ha på slips. Han stilte, som normalt, uformelt antrukket i bukse og en løs t-skjorte. Da han ble tatt i mot av en velkomstkomité på Værnes dagen i forveien gjorde han også et poeng ut av han ikke liker å pynte seg.

Dette tok Bovim opp i sin tale og forærte Moser sitt eget NTNU-slips foran en lattermild forsamling.

Styreleder i Trondheim stiftelse til nevrovitenskapelig forskning og tidligere SVT-dekan Jan Morten Dyrstad var også i det spøkefulle hjørnet.

- Vi har et styrevedtak på at dere skal få Nobelprisen, vi var bare uenig om når, sa han før han gikk sluttet seg til hyllestene:

- Dere er uovertrufne som politisk strategiske forskere. Det er ikke sikkert dere ville ha stått her i dag om deres forskningsprosjekt skulle ha kommet som et vedtak på 90-tallet. Dette er noe å tenke på når vi bestemmer hvem som skal få penger i dag, sa han.

Hedret Fred Kavli

Da ekteparet selv kom på scenen for et intervju med NTNUs kommunikasjonsdirektør Christian Fossen, benyttet de anledningen til å hylle grunnleggeren av Kavlistiftelsen, Fred Kavli. Kavli døde i fjor høst.

- Han har betydd utrolig mye for oss. Han turte å satse på grunnforskning og ble en veldig nær venn som vi savner, sa May-Britt Moser.

- Fred satte seg inn i alt vi holdt på med og var villig til å satse på langsiktig forskning, fulgte ektemannen opp.

- Du må tørre å tenke annerledes

- Nå har dere fått Nolbeprisen. Hva blir det neste, spurte Fossen.

- Vi vil forstå hjernen og fortsetter med det. Hvis målet er å få en Nobelpris, kommer man aldri til det, svarte Edvard Moser.

Til slutt ble Nobel-paret oppfordret til å gi råd til andre forskere:

- Vil du legge spor etter deg må du tørre å tenke annerledes, du må tørre å ta store skritt og du må være modig, sa Edvard Moser før kona fulgte opp:

- Du må finne ut hvilket spørsmål du har lidenskap for. Finner du det, vil du jobbe som en gal for å finne svaret, sa May-Britt Moser.

Nobelprisen

• Nobelprisen, fellesbetegnelse på fem priser innstiftet ved testament av den svenske oppfinneren og industrimannen Alfred Nobel. Prisene er utdelt siden 1901, og er siden 2001 på 10 millioner svenske kroner.
  • De fem prisene gis innenfor fysikk, kjemi, fysiologi eller medisin, fred og litteratur.
  • Prisene for fysikk og kjemi utdeles av Kungliga Vetenskapsakademien, for fysiologi eller medisin av Karolinska institutet og for litteratur av Svenska Akademien.
  • For å komme i betraktning kreves det at man er foreslått i en begrunnet skrivelse av en person som har rett til å foreslå. Slik forslagsrett har blant annet tidligere prisvinnere.

• Kilde: Store norske leksikon
Edvard Moser er ikke særlig glad i å pynte seg, men fikk rektors NTNU-slips i gave.

• Kilde: Store norske leksikon
Dette er den aller første artikkelen om Moser-paret i Universitetsavisa, datert 13. mars 1997.

• Kilde: Store norske leksikon
Kristoffer Loe fra jazzlinja på NTNU og bandet Highasakite er en av Moser-parets favorittartister og sto for et av de musikalske innslagene under festmarkeringen.

• Kilde: Store norske leksikon
Aulaen i hovedbygningen på Gløshaugen var fullsatt da Moser-paret skulle hedres.