Fikk sjekk på 1,8 mill. etter salget av Kahoot

Kjempesjekk ga kjempeklem. - Pengene skal brukes til å stimulere enda mer nyskaping, sier instituttleder Letizia Jaccheri.

Bovim kom med sjekken, mens Kahoot-gründer Alf Inge Wang fikk klem fra en meget takknemlig instituttleder, Letizia Jaccheri.

For en drøy måned siden ble NTNUs aksjer (20 prosent) i selskapet bak læringsspillet Kahoot solgt for 11 millioner kroner til private investorer. Spillet har tatt verdens klasserom med storm, og får nær én million nye brukere i uka.

Les mer: Kahoot håper på 20 millioner brukere i år.

Fredag var det payback-time, og lederen ved Institutt for datateknikk og informasjonsvitenskap fikk overrakt den største sjekken som noensinne er skrevet ut av NTNUs kommersialiseringsselskap Technology Transfer (NTNU TTO).

Skal skape noe nytt

- Dette betyr mye, både i ære og i form av at 1,8 millioner kroner er mye penger. Vi er veldig glade for denne avtalen, som gir oss muligheter til å skape noe nytt, sier Letizia Jaccheri.

Sammen med TTO og mannen bak Kahoot, spillprofessor Alf Inge Wang, skal hun jobbe med å finne ut hvordan midlene skal brukes best mulig. Det vil trolig skje i form av et treårig prosjekt.

- Pengene skal brukes til å stimulere til noe nytt, ikke til å rendyrke noe som allerede er utviklet, understreker hun.

Selve sjekken og den innrammede diplomen påskrevet "1 803 643 gratulasjoner" ble overrakt henne og Alf Inge Wang av rektor Gunnar Bovim. Han åpnet sin lille tale med å slå fast at å være rektor på NTNU denne uken egentlig har vært helt ok.

Han sa også at universitetet ønsker å premiere dem som forfølger sine ideer og tar sjanser.

-Noen lykkes, andre ikke - men de skal i allefall ha kredfor å ha forsøkt, sa Bovim.

Flaks, timing, skills

I sentrum for begivenhetene stod selvsagt Kahoot-gründer Wang. Læringsspillet han har utviklet brukes nå over hele verden, bare med noen få unntak som Nord-Korea og noen land på det afrikanske kontinentet. Selskapets mål er 20 millioner brukere i løpet av året.

Instituttets møteriom var fylt til randen med kolleger og Wang dro fortellingen om hvordan spillet ble til. Underveis kjørte han også en Kahoot-seanse på skjermene, og fikk omtrent samtlige i romme til å dra opp smarttelefonene sine og delta i quizen om hvordan Kahoot ble til og hvem som hjalp dem fram.

Wang rundet av med å sammenligne utviklingen med en surfer som ligger og venter på den riktige bølgen.

- Vi traff bølgen, og det hele var en kombinasjon av flaks, timing - og kanskje litt skills, smilte han.

Til UA sier Wang at det er en stor opplevelse å ha vært med på Kahoot-ferden. Om sjekken han har vært med på å pløye tilbake til instituttet sier han at det er sjelden man ser et så konkret resultat av arbeidet sitt.

Ruger på nye idéer

- Men det aller største er å se hvordan dette er med på å endre hvordan læring skjer. Vi får tilbakemeldinger fra hele verden om at Kahoot endrer elevers engasjement og motivasjon. For min egen del synes jeg det er ekstra meningsfylt å vite at dette gjør en forskjell for studenter som faller utenfor.

Wang sier at det vil være veldig bra om de kan bruke pengene til å stimulere til andre prosjekter som virker tilbake til samfunnet.

-Jobber du med nye ting du snart kan riste ut av ermet?

-Ja. Jeg har en del idéer. Når man har først har laget noe som slår an, så kan det være lurt å ruge på nye ting litt lenger.

NTNU Technology Transfer AS (TTO) jobber med å skape verdier av forskningsresultater og gode ideer fra Norges Teknisk-naturvitenskapelige Universitet (NTNU), Helse Midt-Norge, og Høgskolen i Sør-Trøndelag (HiST). Målet er at disse skal nå markedet i form av nye produkter eller tjenester som kommer samfunnet til gode.

Direktør Karl Klingsheim var med under fredagens seanse, og er glad for å kunne være med og pløye penger tilbake - og derigjennom stimulere til mer nyskaping.

-Det er stor stas. Alltid, sier han.