Vil samle inn 50 millioner fra rike givere

Hundre trøndere har fått brev med oppfordring om å gi penger til Kavli-instituttet.

Edvard og May-Britt Moser er på jakt etter mer penger til å finansiere toppforskning på Kavli-instituttet.
Leder Jan Morten Dyrstad ved Trondheim stiftelse til nevrovitenskapelig forskning samler inn penger for Kavli-instituttet.

Leder Jan Morten Dyrstad ved Trondheim stiftelse til nevrovitenskapelig forskning står bak innsamlingsaksjonen. Avkastningen av fondet skal gå direkte til Kavli-instituttet, og bidra til å finansiere nye professorstillinger og støttefunksjoner rundt disse, skriver Adresseavisen.

–Det er viktig å bygge på bølgen av entusiasme som Nobelprisen har skapt rundt om i verden, sier May-Britt Moser.

Nobelprisvinnerne ønsker å bruke pengene fra innsamlingsaksjonen til å trekke til seg flere internasjonale toppforskere.

Den siste i rekken av nyansatte toppforskere er Emre Yaksi som forsker på sebrafisk og fluehjerner.

LES SAKEN HER: Han er Moser-parets nye forskerstjerne

Brevene som er sendt ut har gått til næringslivsfolk og andre som antas å ha økonomiske muskler til å bidra. Det er i første omgang trøndere som er kontaktet, men ifølge Dyrstad kommer de til å kontakte folk fra hele landet.

Hver krone som samles inn utløser samme beløp i støtte fra Kavli Foundation.

Nylig ble det kjent at bergenseren Trond Mohn gir 40 millioner kroner til St. Olavs Hospital og NTNU slik at de kan kjøpe en syklotron.

- Store gaver fra rikinger er ren stas. Vi vil gjerne ha mer, også fra midtnorske givere. Så langt glimrer de stort sett med sitt fravær, konstaterer dekan Stig Slørdahl på Det medisinske fakultet ved NTNU i et intervju med UA i februar.

LES SAKEN: Rike trøndere velkomne til å følge Trond Mohn