169 nye NTNU-doktorer hedret

Siden i sommer har 169 avlagt doktorgrad ved NTNU. Under doktorpromosjonen fredag ble også også en nobelprisvinner presentert som ny æresdoktor.

I mars 2014 var aulaen i hovedbygningen arena for doktorpromosjon for første gang siden 1960.
2014 er første gang i historien der flere kvinner enn menn tok doktorgrad i Norge.
- Disse årene dere har vært her har avkrevd en massiv innsats, sa prorektor Berit Kjeldstad til doktorandene.
Tradisjonen tro, ble doktorpromosjonen innledet og avsluttet med akademisk prosesjon.
Bruce Beutler er professor og direktør ved Center for Genetics of Host Defense at the University of Texas Southwestern Medical Center, og nå også æresdoktor ved NTNU.
NTNU-rektor Gunnar Bovim.
Ordenspromosjoner/doktorpromosjon/festmøte i aulaen i hovedbygningen ved NTH i anledning NTHs 50-årsjubileum 16. september1960.

I perioden 1. juli til 31. desember 2014 er det uteksaminert 169 doktorer ved NTNU.

Disse ble hedret i aulaen i hovedbygningen på Gløshaugen fredag ettermiddag.

Høytidelig seremoni

I mars i fjor var aulaen i hovedbygningen arena for doktorpromosjon for første gang siden 1960.

Under seremonien sto NTNU-rektor Gunnar Bovim og prorektor Berit Kjeldstad på talerlisten.

Bovim tok blant annet opp hvordan doktorandene kan bidra til å løse verdens fattigdomsproblem i sin tale, mens Kjeldstad gratulerer de ferske doktorandene.

- FNs tusenårsmål har hatt en effekt. Siden 1990 er ekstrem fattigdom mer enn halvert. Flere enn noen gang har tilgang til rent drikkevann. Antall barn som dør før fylte fem år, er halvert. 90 prosent av verdens barn går nå på skole. Men vi har fortsatt en lang vei å gå. Hvordan kan vi i Norge bidra til at hele verdens befolkning får tilbud om utdanning og helsetjenester av god kvalitet, spurte Bovim og tilføyde at disse spørsmålene ikke har enkle svar.

App mot gulsott

NTNU-rektoren viste til forskjellige prosjekter der NTNU er involvert, som kan være med på å bidra til å løse noen av problemene. Blant annet gjelder dette utviklingen av en app som kan brukes til å oppdage om barn har gulsott.

- Dette er løsninger som er like innovative som de er pragmatiske i land som mangler medisinsk utstyr, der mer enn halvparten av befolkningen har egen mobiltelefon, sa Bovim.

Han viste videre til at både forskningen og utdanningen er global, og at Norge står for en liten andel av verdens samlede kunnskapsproduksjon.

- Skal vi være med i kunnskapsutviklingen, må det skje gjennom et internasjonalt samarbeid. Kvalitet er nøkkelen til å lykkes. Vi skal være verdensledende på noen områder, der vi har spesielle forutsetninger for det. Nobelrpisene til May-Britt og Edvard Moser viste både oss og verden at vi har miljøer i internasjonal toppklasse. På andre områder må vi legge lista litt lavere, men uansett hvor vi er, skal vi ha høy kvalitet i alt vi gjør, sa Bovim.

Massiv innsats

- Disse årene dere har vært her har avkrevd en massiv innsats og et konstant skifte av fokus mellom målet langt i det fjerne, og detaljene her og nå, sa Kjeldstad til doktorandene.

Hun la til at både privat og offentlig sektor har behov for deres kompetanse, og at de må stille de samme kravene til seg selv i arbeidslivet som de har gjort under arbeidet med doktorgraden.

Den høytidelige seremonien ble innledet med akademisk prosesjon til sang av Trondhjems Studentersangforening.

2014 er for øvrig første gang i historien der flere kvinner enn menn tok doktorgrad i Norge.

Nobelprisvinner ble æresdoktor

Det ble også presentert to nye æresdoktorer under doktorgradspromosjonen: Susan Cutter og Bruce Beutler.

Susan Cutter er professor og direktør ved Hazards & Vulnerability Research Institute, Department of Geography, University of South Carolina, USA. Æresdoktoratet er en anerkjennelse av hennes betydelige bidrag til forståelsen av sårbarhet og robusthet i katastrofeområder, skriver NTNU i en pressemelding.

Bruce Beutler er professor og direktør ved Center for Genetics of Host Defense at the University of Texas Southwestern Medical Center. Æresdoktoratet er en anerkjennelse for hans betydelige bidrag til forståelsen av hvordan medfødte immuncelle-reseptorer regulerer betennelsesresponser. Beutler mottok i 2011 Nobelprisen i fysiologi eller medisin.

Følg Universitetsavisa på Facebook og Twitter.

Hele aulaen ble tatt i bruk under de kunstneriske innslagene.
Denne grafen er historisk.
Susan Cutter er professor og direktør ved Hazards & Vulnerability Research Institute, Department of Geography, University of South Carolina, og nå også æresdoktor ved NTNU.