Institusjonsbarn 3 av 4 psykisk syke

Ny rapport avdekker at 76 prosent av barn og unge som bor på norske barnevernsinstitusjoner har alvorlige psykiatriske diagnoser.
Nanna Kayed har ledet et forskningsprosjekt på psykisk helse hos barn og unge i barnevernsinstitusjoner. 
        
            (Foto: Gemini)

Nanna Kayed har ledet et forskningsprosjekt på psykisk helse hos barn og unge i barnevernsinstitusjoner.  Foto: Gemini

- 38 prosent oppgir at de får relevant psykiatrisk hjelp. En ungdom ble flyttet 25 ganger i regi av barnevernet, skriver Gemini.

I dag offentliggjøres rapporten «Psykisk helse hos barn og unge i barneverninstitusjoner» hvor det er den psykiske helsen til 400 barn og ungdommer som har blitt kartlagt.

Et stort forskerteam fra NTNU står bak. Førsteamanuensis Nanna Sønnichsen Kayed hos Regionalt kunnskapssenter for barn og unge ved NTNU er prosjektleder.

Barna og ungdommene som har blitt kartlagt er i alderen 12-20 år, og bor på barnevernsinstitusjoner spredt omkring i hele landet. Alle barna og ungdommene ble personlig intervjuet – noe det tok totalt tre år å gjennomføre.

Dette er første gang det har blitt foretatt en slik undersøkelse i Norge.

UA vil gjerne ha dine kommentarer. Kommentarer fra anonymiserte brukere og kommentarer med personangrep vil bli slettet. Kommentarer som inneholder lenker må godkjennes manuelt. Det kan derfor ta noe tid før slike kommentarer dukker opp i kommentarfeltet.
comments powered by Disqus
Siste fra forsiden

Etikken blir viktigere i søknader om midler fra Forskningsrådet

Hopper du harelabb over forskningsetikken når du skal søke Forskningsrådet om midler? Nå vil det straffes hardere.

Forskere i folkemøte om klima:

- Klima taper mot internasjonalisering

Ytring:

Hvem har rett til å mene noe om Høyskoleparken?

Å fremme et argument ved å prøve å frata meningsmotstanderen troverdighet, er et kjent retorisk knep. Men ikke akkurat tillitsvekkende.

Ytring:

Plagiat – den nye utfordringen for forskere?

Her er en historie om hvordan forskningsjuks kan utføres i praksis. Forskere stjal innholdet i et paper skrevet av Antje Klitkou og hennes kolleger.