Institusjonsbarn 3 av 4 psykisk syke

Ny rapport avdekker at 76 prosent av barn og unge som bor på norske barnevernsinstitusjoner har alvorlige psykiatriske diagnoser.

Nanna Kayed har ledet et forskningsprosjekt på psykisk helse hos barn og unge i barnevernsinstitusjoner.

- 38 prosent oppgir at de får relevant psykiatrisk hjelp. En ungdom ble flyttet 25 ganger i regi av barnevernet, skriver Gemini.

I dag offentliggjøres rapporten «Psykisk helse hos barn og unge i barneverninstitusjoner» hvor det er den psykiske helsen til 400 barn og ungdommer som har blitt kartlagt.

Et stort forskerteam fra NTNU står bak. Førsteamanuensis Nanna Sønnichsen Kayed hos Regionalt kunnskapssenter for barn og unge ved NTNU er prosjektleder.

Barna og ungdommene som har blitt kartlagt er i alderen 12-20 år, og bor på barnevernsinstitusjoner spredt omkring i hele landet. Alle barna og ungdommene ble personlig intervjuet – noe det tok totalt tre år å gjennomføre.

Dette er første gang det har blitt foretatt en slik undersøkelse i Norge.