Edvard Moser ga råd til EU-presidenten

EU-kommisjonens president Jean-Claude Juncker vil sjonglere med milliarder av forskningskroner, men det kan gå utover grunnforskningen, ifølge nobelprisvinner Edvard Moser.

Sammen med en rekke andre nobelprisvinnere reiste Edvard Moser til Brüssel for å gi EU-presidenten råd om finansiering av forskning.

Juncker arrangerte onsdag et lunsjmøte i Brüssel med blant annet forskerne Sir Paul Nurse, Jules Hoffmann, Serge Haroche, László Lovász, Jean Tirole and Edvard Moser.

Moser sier til UA at Juncker ville diskutere hvordan man kan bruke vitenskapen i utviklingen av Europa og den europeiske politikken.

Vil kutte milliarder

Moser og de øvrige toppforskerne fikk også legge frem sitt syn på EU-kommisjonens planer om å kutte tre milliarder euro fra EUs forskningsprogram Horisont 2020 for å finansiere et nytt strategisk investeringsfond.

- Forskningen er ett av de letteste stedene å ta penger fra. Dette foreslåtte kuttet involverer også ERC (European Research Council), noe som vil gå utover grunnforskningen. Vi stilte opp spesielt for å forsvare ERC, sier Moser, som selv har mottatt to ERC-stipend.

Junckers plan, som ble kjent på tampen av fjoråret, går ut på å flytte i alt 8 milliarder euro fra EUs budsjett og over i et nytt investeringsfond. I følge kommisjonspresidenten vil fondet kunne mobilisere hele 315 milliarder euro de neste tre årene. Bakgrunnen for dét er regnestykker som sier at én euro fra EUs budsjett vil utløse private investeringer på 15 euro.

- Tørsten etter å oppdage nye ting har drevet samfunnet fra steinalderen. Verden har forandret seg, men for at dette skal fortsette, må vi ha høye ambisjoner om å jakte på kunnskap, gjennombrudd og innovasjon, sier Juncker i en pressemelding onsdag.

Han trekker frem finansiering som en sentral del i jakten på kunnskap, og mener investering i forskning er en prioritet for Europa. Europas universiteter er imidlertid ikke imponerte av Junckers plan.

LES SAKEN HER: Europas universiteter ut mot milliardkutt i Horisont 2020

Toppforskere skal gi ekspertråd

Horisont 2020 er verdens største forsknings- og innovasjonsprogram med 80 milliarder euro fordelt på sju år. Norske bedrifter og forskningsmiljøer kan delta på linje med kolleger og konkurrenter i andre europeiske land.

Uavhengig av planene om strategifond og kutt i Horisont 2020, la Juncker onsdag frem planer om å opprette en mekanisme for å sikre EU-kommisjonen gode og uavhengige vitenskapelige råd. Det vil si at det skal opprettes en gruppe bestående av et vidt spekter av vitenskapelig ekspertise.

Dette innebærer blant annet opprettelsen av en ny gruppe bestående av eminente forskere (High Level Group), som skal sørge for tett samarbeid med forskere. Gruppen skal sikre at EU-kommisjonens kontakt med forskningsverdenen holder høy kvalitet, og er uavhengig av institusjonelle og politiske interesser.

Det er ikke bestemt hvem som skal være med i gruppen ennå.

Moser sier rådet skal kunne gi ekspertsvar i ulike politiske spørsmål. Han anser ikke seg selv som en aktuell rådgiver.

- Nei, det tror jeg ikke. Dette vil kreve veldig mye arbeid, og det ville jo ha gått på bekostning av forskningen, sier han.