Hevder de har offentlig støtte i alle LSD- og MDMA-studier

Forskerparet Pål-Ørjan Johansen og Teri Krebs klarte ikke å få resultater i en studie finansiert av Forskningsrådet, men krediterer dem i andre sammenhenger. Det reagerer Forskningsrådet på.

Pål-Ørjan Johansen og Teri Krebs har publisert en studie som viser at psykedelika verken forårsaker hjerneskade eller avhengighet.

Da ekteparet ikke klarte å få fram resultater i den forskningsrådsfinansierte studien, lot de være å publisere resultatene, skriver forskning.no.

- Dersom de har unnlatt å publisere fordi resultatene ikke passet inn i deres syn, så er det snakk om grove brudd på forskningsetiske prinsipper, sier leder Dag Bruusgaard i Den nasjonale forskningsetiske komité for medisin og helsefag (NEM) til nettstedet.

Selv forklarer Johansen og Krebs den manglende publiseringen med tekniske problemer. De to forskerne fikk 3,5 millioner kroner fra Norges forskningsråd. Pengene skulle brukes til å undersøke om MDMA kan hjelpe mot posttraumatisk stresslidelse. Materialet var videoopptak av kliniske studier i USA. Ifølge Johansen var det dårlig lyd på opptakene. Han sier til forskning.no at de fikk for få timer med pålitelig observasjon av følelsesutrykk.

BAKGRUNN: Studie viser at LSD og fleinsopp kan være sunt
BAKGRUNN: LSD-forskere anklages for å misbruke NTNU-navnet

Anklaget for å misbruke NTNU-navnet

Krebs og/eller Johansen er blitt intervjuet eller sitert i en enorm mengde medier som følge av sine publikasjoner. Spesielt den ferskeste med slutninger om at LSD og fleinsopp kan være sunt.

Universitetsavisa skrev i mai i år at fungerende dekan ved Det medisinske fakultet ved NTNU, Bjørn Gustafsson, mente koblingen mellom forskerparet og NTNU kunne skade universitetet. De ble anklaget for å misbruke NTNU-navnet, men mente selv de hadde sitt på det tørre.

- NTNU har stått fjellstøtt bak oss i årevis, så vi er overrasket. Basert på Gustafsson sine kommentarer så synes det å være en politisk reaksjon mot vårt engasjement i menneskerettigheter, svarte Johansen.

Forskningsrådet reagerer

Avdelingsdirektør Hilde Jerkø i Forskningsrådet reagerer på at forskerparet oppgir Norges forskningsråd som finansieringskilde i alle sine publiserte artikler, og med referanse til prosjektnummeret på MDMA-studien som aldri ble publisert i samtlige artikler.

– Populasjonsstudiene er ikke en del av prosjektets opprinnelige eller justerte mål og er derved ikke en del av bevilgningen fra Forskningsrådet, sier Jerkø til forskning.no.

Johansen mener imidlertid at behandlingsutvikling med MDMA og psykedelika henger nøye sammen. Han viser til at MDMA kan kalles et psykedelika, og at PTSD henger sammen med alkoholisme. Johansen sier til forskning.no at forskningen ble gjort mens forskerparet var betalt av Forskningsrådet.