Får pris for beste forskningsartikkel

NTNU-forskerne Steinar Engen, Russel Lande og Bernt-Erik Sæther har fått Wildlife Publication Award 2015.

(Foto: Kommunikasjonsavdelingen, NTNU)

Professorene Bernt Erik Sæther (i midten) og Steinar Engen har samarbeidet i en årrekke. Her gratuleres de av prorektor Berit Kjeldstad da de mottok Forskningsrådets pris i 2013.   Foto: Kommunikasjonsavdelingen, NTNU

Artikkelen med den fulle tilttelen "Evolutionary consequences of nonselective harvesting in density-dependent populations" ble publisert i "The American Naturalist" i 2014. De tre forfatterne vil reise til Winnipeg for å motta prisen i slutten av oktober. Både ved Institutt for biologi og Institutt for matematiske fag er man begeistret over tildelingen fra det store vitenskapelige selskapet The Wildlife Society .

Artikkelen er spesiell, fordi den, i følge en melding fra instituttet, er ren generell evolusjonsteori uten et eneste datapunkt. Av den grunn understreker tildelingen også "betydningen av  matematiske modeller og  stokastisk teori innen denne store delen av økologisk og evolusjonær forskning", heter det.

Professor Bernt Erik Sæther er ekspert på gråspurv og har i en årrekke jobbet i skjæringspunktet evolusjon og økologi.

- Vi leter etter noen enkle lover som styrer hvordan naturen organiseres helt ned på gen-nivå, og hvilken effekt menneskelig påvirkning har på dette, sa Sæther og biomatematiker Steinar Engen til UA i 2010, i forbindelse med at Sæther mottok det prestisjetunge stipendet Advanced Grant fra EUs forskningsråd.

To år senere ble Sæther leder av det aller første senteret for fremragende forskning ved Fakultet for Naturvitenskap og teknologi. SFFen jobber tverrfaglig mellom biologi og matematikk, og Sæther og matematikkprofessor Steinar Engen har jobbet sammen om dette i en årrekke. Russel Lande er professor II ved Institutt for biologi.

I 2013 fikk Sæther og Engen Forskningsrådets priser for fremragende forskning, formidling og innovasjon. Da ble de hedret nettopp for sin tverrfaglige og internasjonalt fremragende forskningsinnsats innenfor populasjons- og bevaringsbiologi.

I juryens begrunnelse het det blant annet at "Sæther og Engen gjennom et formidabelt tverrfaglig forskningssamarbeid i møtet mellom matematikk og biologi, bidratt til å frembringe banebrytende kunnskap av stor betydning for økologisk forskning. Prisvinnerne har skapt et internasjonalt fremragende og meget produktivt forskningsmiljø, og forskningsresultatene har fått stor internasjonal oppmerksomhet.»

De to står også bak oppbyggingen av Senter for biodiversitetsdynamikk.

UA vil gjerne ha dine kommentarer. Kommentarer fra anonymiserte brukere og kommentarer med personangrep vil bli slettet. Kommentarer som inneholder lenker må godkjennes manuelt. Det kan derfor ta noe tid før slike kommentarer dukker opp i kommentarfeltet.

Konflikten ved IHS:

Undersøkelser av arbeidsmiljø og konflikter får krass kritikk

- Jeg er ganske kritisk til hva som skal komme ut av dette. Jeg tror ikke de finner noen sannhet. Dette er ikke en objektiv undersøkelse, sier professor Håkon With Andersen ved NTNUs Institutt for historiske studier (IHS).

- Fakultetene er neppe den beste måten å organisere på, men det er det beste vi har

Nord universitet mener fakultetsmodellen er riktig i den oppbyggingsfasen de er inne i, mens Universitetet i Oslo nå ser på hvordan de skal tilpasse ledelse og organisasjon for å gjøre den jobben de skal. - Strukturer kan hindre tverrfaglighet, men man må akseptere den strukturen man har, sier Oslomet-rektor Curt Rice.

Ytring:

Campusprosjektet er både en trussel og en mulighet

En fortetting uten at det planlegges for hvordan vi skal videreutvikle eksperimentell infrastruktur vil svekke NTNU på sikt, skriver forfatterne av denne ytringen.

Foreslår å fjerne musikk, kunst og medievitenskap fra KAM-senteret for å bevare trehusene

Institutt for arkitektur og teknologi åpner for å splitte opp KAM for at de skal få nok plass i Høgskolebakken.